EXO in actie: Beheersbaar maken van EXO

Ed van den Berg, Jaap Buning, Arij Noordijk, Ton van Wissen

Eén van de belangrijkste veranderingen van de WEN ten opzichte van het vorige examenprogramma is de experimentele opdracht (EXO) van leerlingen. Hoewel verplicht, wordt de EXO momenteel op hooguit 20 - 30% van de scholen uitgevoerd. Het is begrijpelijk dat veel docenten opzien tegen de EXO. Begeleiding van zo'n opdracht is tijdrovend, hoewel ontzettend leuk. De opdracht creëert ook veel onzekerheden. Leerlingen kiezen onderwerpen waar de docent niet in thuis is, hoe moet je die begeleiden, hoe geef je cijfers, vooral als leerlingen in paren werken, enz. In de praktijk blijkt dat men heel voorzichtig kan beginnen en dat randvoorwaarden zo aan te passen zijn dat de EXO beheersbaar wordt voor de docent.

NVOX

NVOX 1995 • nummer 4 • bladzijde 150 - 152

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!