Energie in klas 4: een alternatieve aanpak

Pieter Licht, Cor van Huis

In het nieuwe vwo-examenprogramma voor natuurkunde worden minstens 13 verschillende energiesoorten genoemd, verspreid over zeven van de tien leerstofgebieden. Het examenprogramma nodigt beslist niet uit tot een integratieve aanpak van het energiebegrip, waardoor leerlingen meer inzicht zouden kunnen krijgen in de verbanden tussen de verschillende leerstofgebieden. Daarmee krijgt het energiebegrip niet de centrale plaats die het naar ons idee zou moeten hebben in het natuurkunde onderwijs. Het lijkt nog steeds ondergeschikt aan het krachtbegrip, dat traditioneel binnen de dynamica altijd al de meeste aandacht voor zich opeist. Wij doen hier een voorstel voor een andere aanpak, waarin het energiebegrip juist mogelijkheden biedt om "bruggen te slaan" tussen de verschillende leerstofgebieden. Voor de ervaren natuurkundeleraar zal het even wennen zijn, want u bent nu eenmaal vertrouwd met een andere aanpak. Het enige dat wij kunnen zeggen is: probeer het eens en zie wat het teweegbrengt onder uw leerlingen.

NVOX

NVOX 1991 • nummer 4 • bladzijde 125-129

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!