Misconcepties, elektriciteit, energie en basisvorming

Ed van den Berg, Wim Grosheide, Jannie Breedijk, Anneke Schouten

De kerndoelen van elektriciteit wijken af van traditionele doelen voor elektriciteitsonderwijs. Tot dusver werden begrippen/onderwerpen als lading, stroomsterkte, spanning, en weerstand benadrukt en werden zowel serie- als parallelschakelingen behandeld. Het kernbegrip in de basisvorming is elektrische energie en de belangrijkste begrippen zijn energie, vermogen, stroomsterkte en spanning. Elektrische schakelingen worden gezien als energietransporteurs en energie-omzetters. De nadruk op energie past bij de "consumenten"-oriëntatie van de basisvorming. Het ladingsbegrip en serieschakelingen komen niet meer voor in de kerndoelen, de docent kan zelf kiezen of deze onderwerpen wel of niet aan bod komen.

NVOX

NVOX 1995 • nummer 6 • auteur 257 - 260

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!