Genetica in beweging, hoofdstuk 4, hoe spoor je leermoeilijkheden op?

22 januari • Marijke Domis, Mieke Kapteijn, Clasien Lever-de Vries

In de klas is het belangrijk om aan te sluiten bij wat leerlingen al weten en kunnen. Er zijn verschillende manieren om daar achter te komen.

Vorige Volgende

De gelegenheid om te praten over ideeën die bij leerlingen leven over erfelijkheid en over het belang van genetische kennis in het dagelijkse leven, doet zich vaak voor. Oprechte belangstelling en een veilig klimaat in de klas zijn van belang om het gesprek op gang te brengen. Vragenlijsten, interviews en diagnostische toetsen zijn hulpmiddelen om ideeën van leerlingen op te sporen.

Voorbeelden hiervan zijn in de lijst met documenten, horende bij dit artikel, te vinden en te downloaden. In hoofdstuk 4 van het boek wordt ook aangegeven je alternatieve opvattingen kunt bespreken.

 

4.1.1_vragenlijst-Aalbers-cs.pdf 4.1.2_vragenlijst-Hellman-Knol.pdf 4.1.3_vragenlijst-Lewis-cs.pdf 4.2.0_dialogen-voor-conceptcartoons.pdf 4.2.1_borstkankervoorlichting.pdf 4.2.3_hoera_een-meisje.pdf 4.2.4_hoe-ziet-een-chromosoom-eruit.pdf 4.2.5_is-dit-ons-kind.pdf 4.2.6_waar-zitten-de-genen.pdf 4.2.7_zwanger_nu-een-meisje.pdf 4.3.1_redeneervaardigheden_vragen_Tsui-cs.pdf 4_links-en-bronnen.pdf 4a_links-en-bronnen.pdf
Leswerk