Zijn misconcepties "mis"concepties?

Paulien Vegting

Over misconcepties horen we tegenwoordig veel. Het onderwerp staat hoog op de prioriteitenlijst van didactische onderzoekers. We kunnen gerust stellen dat er in zo'n twaalf jaar op dit terrein heel wat veranderd is. Konden docenten destijds onbekommerd aanvangen hun begrippen aan de leerlingen over te dragen, in de veronderstelling dat die begrippen voor althans een aantal leerlingen duidelijk zouden zijn, nu weten we dat nogal wat begrippen voor de leerlingen andere betekenissen hebben dan voor de docenten, en dat simpel onderwijzen niet helpt om de denkbeelden van de leerlingen in die van de fysica te veranderen. Sterker nog, de concepten uit de leefwereld van de leerlingen blijken hardnekkig en verdringen binnen korte tijd weer die van de natuurkunde. Wat zijn misconcepties? En zijn misconcepties eigenlijk wel misconcepties? Is het terecht dat fysici menen dat de concepten van de natuurkunde juist zijn, maar dat die van de leerlingen niet deugen?

NVOX

NVOX 1988 • nummer 4 • bladzijde 134 - 137

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!