Voorwoord: Waar praat je over en met wie?

Jan Jaap Wietsma

Het voorwoord van NVON-voorzitter Jan Jaap Wietsma: Waar praat je over en met wie?

Een gevleugelde uitdrukking die soms opborrelt bij overleg in de NVON is: “communicatie, communicatie, communicatie”, als er verschillen van inzicht zijn, of er langs elkaar heen gewerkt wordt. En: “Als je wat hebt, bel dan even!” Uitspraken vaak gedaan (en in de praktijk toegepast) door Marianne Offereins, die met ingang van dit nummer haar rol als adjunct-hoofdredacteur heeft beëindigd. Ze heeft een heel lange periode in allerlei rollen de NVON gediend, waaronder secretaris en lid van de (hoofd)redactie van NVOX. Maar boven alles: een verbinder met oog voor mensen. Mensen opzoeken en bevragen, en daar vervolgens een mooi geschreven interview van maken was haar handelsmerk, een bijzondere vorm van communicatie. We zullen haar inbreng in de redactie gaan missen. Ze was ook degene die mijn bijdragen voor deze pagina nauwkeurig redigeerde.
Voor de NVON is communicatie om allerlei redenen een kerntaak. We hebben een verhaal dat we willen delen om daarmee ook mensen buiten de NVON te bereiken. Bijvoorbeeld bij onderhandelingen over de cao of wat we vinden van het stelsel bevoegdheden. Hoe we de toekomstige onderwijsontwikkeling voor ons zien en wat we verstaan onder goed bètaonderwijs. We hebben verschillende middelen om die boodschap over te brengen, en als u dit leest maakt u daar gebruik van. De NVOX, onze website, Terugkoppeling of een sociaal medium. Allemaal middelen om te zenden.
Om die boodschap te kunnen bedenken, is ook tweerichting-communicatie nodig. Binnen secties of werkgroepen, met externe partners, onderlinge gesprekken tussen leden, overleg in het bestuur. Soms gebeurt dat via persoonlijke ontmoeting, en soms worden notities gedeeld of online vergaderingen gehouden. Met wie praat je dan? Hoe kom je in contact met de juiste mensen? En is er dan ook ruimte en tijd voor echte (tweerichting)communicatie? Zijn we in staat onze inzichten te toetsen, scherp te slijpen, voor beter te geven? Komt het verhaal uiteindelijk bij de juiste mensen terecht die het naar buiten brengen? Hoe organiseer je dat? En weet je ook wat het effect van die communicatie is?
In een vereniging van 4500 leden krijg je niet iedereen persoonlijk te spreken. Er zijn groepjes die met elkaar werken en een bepaalde manier van informatie-uitwisseling gebruiken. Elkaar op de hoogte houden, maar ook de juiste informatie met andere groepen binnen de vereniging delen is een flinke klus, waar veel tijd en budget in gaat zitten. Hoe we dat op een goede manier doen, welke middelen we inzetten en hoe we zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment over de juiste informatie beschikken is een vraagstuk dat veel communicatie vraagt. Dat is een belangrijke reden om in het kader van NieuwNVON het hele spectrum van communicatie in de komende tijd tegen het licht te houden.
In het nieuw begonnen cursusjaar communiceren we alweer een tijdje met onze leerlingen en studenten. Hopelijk hoeven we dat niet weer via het scherm te doen. Binnen de vereniging is de communicatie ook al weer op stoom. De hoop is dat we daar aan het eind van het seizoen een helder beeld van hebben en onze communicatiemiddelen daarbij kunnen laten aansluiten. U kunt hierover met mij communiceren per mail: j.j.wietsma@nvon.nl. Ik zie de reacties graag tegemoet. 

Jan Jaap Wietsma
Voorzitter NVON

3_NVOX21_TDS_NR-7.pdf
NVOX

NVOX 2021 • nummer 7 • bladzijde 3