Oordeelsvorming

6 december

Een les over biotechnologie met een klas van zestien- en zeventienjarigen. Het klonen van zoogdieren staat centraal. Direct springt de discussie over naar de mogelijkheid om mensen te klonen. Uiteenlopende meningen komen naar voren. Een klein aantal leerlingen verkiest de luwte. Ze durven nog niet of zijn niet klaar met hun meningen. 

Oordeelsvorming als vaardigheid is lastig om te onderwijzen, dit boek geeft daar handreikingen bij.

Het boek 'Ruim en evenwichtig' met als ondertitel Oordeelsvorming in de biologieles geeft ondersteuning bij het in de les vormgeven aan oordeelsvorming. Het boek is niet specifiek voor de biologieles geschreven, zodat ook andere docenten het boek als inspiratiebron kunnen gebruiken.Het boek is via de webshop van de NVON te koop.

Hieronder vindt u een grove inhoudsopgave. Aan dit artikel als attachment vindt u nog meer informatie.

 

  • Voorwoord
  • Inleiding
  • 1 Oordeelsvorming - veelzijdig en meerlagig
  • 2 Een aanpak uit de onderwijspraktijk
  • 3 Het dLG-model uitgewerkt in concreet lesmateriaal
  • 4 wat vraagt 'leren oordelen' van leerlingen?
  • 5 Leerlingen op weg naar ruim en evenwichtig oordelen
  • 6 Discussie-onderwerpen en de examenprogramma's

0_oordeelsvorming_titelblad-boekgegevens-inhoud-voorwoord-en-inleiding.pdf
Leswerk