Beter weten over eten, Deel 2, Leeractiviteit 1 Voedingsmiddelen.

10 juni • Joke van der Aalsvoort

Leerlingen kennen veel voedingsmiddelen en ze gebruiken er dagelijks een flink aantal van om zo in hun behoefte te voorzien.

Met behulp van de module ‘Voedingsmiddelen’ maken leerlingen kennis met de maatschappelijke praktijk rondom ‘voeding’, dit wil zeggen de manier waarop Nederland het voeden van de bevolking inhoud heeft gegeven en georganiseerd heeft. Zo krijgen leerlingen inzicht in de sectoren en de beroepen waarin ze in de toekomst werkzaam zouden kunnen zijn.

Vorige Volgende

Leerlingen realiseren zich vaak niet wat er allemaal nodig is om een voedingsmiddel op verantwoorde wijze te produceren.Veel voedingsmiddelen kunnen niet direct geconsumeerd worden. Bewerking is nodig en wanneer het product langer bewaard moet worden, ook conservering. Hoe wordt een voedingsmiddel geproduceerd en geconserveerd? Rond voedingsmiddelen bestaat wetgeving. Waarom is dat nodig? En wie is er betrokken bij het controleren van de kwaliteit van voedingsmiddelen volgens deze wetgeving? Producenten zijn steeds bezig met de verbetering van de kwaliteit van voedingsmiddelen. Daarvoor laten zij onderzoek doen. Wanneer is onderzoek goed onderzoek? De module ‘Voedingsmiddelen' geeft leerlingen een kijkje achter de schermen.

Leerlingen kunnen, na een korte inleiding van de docent, de stof van de eerste paragraaf zelfstandig doornemen.

Bij de tweede paragraaf maken leerlingen kennis met de bereiding en conservering van appelmoes. In een klassendiscussie wordt nagegaan wat de leerlingen onder de kwaliteit van een product verstaan.

Bij de derde paragraaf voeren leerlingen twee controles uit om de kwaliteit van appelmoes te controleren. Zo leren ze wat het controleren van producten inhoudt en maken ze kennis met het beroep van chemisch analist.

Bij de vierde paragraaf voeren leerlingen een vergelijkend onderzoek uit naar het effect van twee verschillende conserveermiddelen op appelmoes. Voor leerlingen betekent dit een kennismaking met onderzoek en het beroep van chemisch onderzoeker.

 

Leerling- en docentmateriaal

Al het materiaal dat nodig is voor deze leeractiviteit is in de bijlagen bij dit artikel te vinden.

Bronvermelding
  1. Artikel: Van der Zee, J. & Van der Aalsvoort, J. (2011). Contexten in methodes: Chemie in Producten voor 3 vmbo. NVOX (9), 428 – 430.
  2. Boek: Van der Aalsvoort, J.G.M. (2015) Chemie in Producten, hoofdstuk 2
  3. Artikelen in het boek ‘Beter weten over eten’: ‘Kwaliteit van voedsel: over het nut van bewerken’ van Tiny van Boekel, ‘Consumentenbelangen: De rol van foodwatch, de voedselwaakhond’ van Nicole van Gemert en ‘Waarom voedsel veiliger is dan ooit?’ van Alie de Boer
LA-2.1.1-Voedingsmiddelen-leerlingentekst-.docx LA-2.1.2-Voedingsmiddelen-antwoordenboekje.docx LA-2.1.3-Voedingsmiddelen-docententoelichting.docx
Leswerk