Zwaartekracht, gravitatiekracht en gewicht. Een natuurkundedidactische reflectie

Ton van der Valk

In het Nederlandse natuurkundeonderwijs zijn we gezegend met een definitie van gewicht "die compatibel is met de algemene relativiteitstheorie" (Arntzen & Spandaw, 2010;  Galili, 2001). Die definitie is operationeel eenvoudig ("gewicht is wat een weegschaal weegt") en luidt "het gewicht van een voorwerp is de reactiekracht van de normaalkracht  op het steunvlak". Volgens deze definitie ben je gewichtsloos als je geen normaalkracht ondervindt, zoals bij een vrije val. In de schoolnatuurkunde gebruiken we het woord ‘zwaartekracht’ lang voordat het begrip ‘gravitatiekracht’ geïntroduceerd wordt. Hier wordt gereflecteerd op het onderscheid tussen de begrippen zwaartekracht en  gravitatiekracht. Dat leidt tot de vraag: kun je, behalve ‘gewichtloos’, ook ‘zwaartekrachtloos’ zijn?

Vorige Volgende
NVOX

NVOX 2017 • nummer 9 • bladzijde 460-461

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!