Speurtocht in de klas

Paul Verhagen, Piet Lijnse, Hans Bormans

In het nieuwe WEN-programma voor het VWOis nu ook een aantal onderdelen opgenomen van de fysica van de elementaire deeltjes", Al eerder is er in het PLON-project met het thema Materie ervaring met het onderwerp opgedaan. De SLOheeft als vervolg daarop het VWOthema Speurtocht laten schrijven en dat vorig schooljaar op twee scholen uit laten testen.f Na de test is het thema herzien en is er een docentenhandleiding' geschreven. We vinden het van belang om onze ervaringen met het thema Speurtocht te beschrijven, ook al is het in de aanloopfase van de invoering van het WEN-programma geschrapt. In dit artikel worden de ervaringen in de klas besproken. In een tweede artikel behandelen we een van de knelpunten daarbij: de fysica van de Feynmandiagrammen. In een derde artikel tenslotte komen enkele begripsproblemen van leerlingen bij dit onderwerp aan de orde.

NVOX

NVOX 1992 • nummer 6 • bladzijde 270 - 273

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!