Showdefysica demo 05, Mysterieus fonteintje

30 mei • Peter Dekkers • Hennie Kok; schets Peter Dekklers

Water stroomt uit een kraantje in een trechter, maar hoe wordt dat nu aangedreven? De uitleg van deze hevel is pittig. Belangrijker is dat deze ‘black box’ leerlingen aanzet tot nadenken en de rol van menselijke inbreng in wetenschappelijk onderzoek illustreert.  

Vorige Volgende

In deze 'black box' demonstratie blijft het ‘kraantje' lopen als je wat vloeistof in de trechter giet, en blijft dan heel lang doorlopen. De uitdaging is om samen te bedenken wat er in de flessen zit. Leerlingen oefenen met het bedenken, vergelijken en toetsen van verklaringen voor verschijnselen, en reflecteren op de rol van creativiteit en persoonlijke inbreng in wetenschappelijk onderzoek. 

De beschrijving van deze demo staat in het boek ShowdeFysica. Op deze site staat een aanvuling met een ‘scenario’ voor een PEOE-aanpak: een globaal, hypothetisch lesverloop, met suggesties voor vragen en opdrachten.

Bronvermelding
  1. Artikel in boek: Lederman, N. G. and Abd-El-Khalick, F. (1998) Avoiding De-natured Science - Activities That Promote Understandings of the Nature of Science. In W.F. McComas (Ed.) The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 243-254). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
05_aanvulling_mysterieus-fonteintje.pdf
Leswerk