Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 8.3 Ecologisch denken en beheerplannen

9 februari • Els de Hullu

Een beheerplan van een plaatselijk (half-)natuurgebied kan gebruikt worden om leerlingen te laten oefenen met het ‘in ecologische concepten’ denken. Door concrete vragen te stellen over zo’n plan komt een lokaal ecosysteem beter in beeld en wordt de invloed van menselijk ingrijpen duidelijker; bij het antwoorden van de vragen oefenen leerlingen in het redeneren met behulp van ecologische termen.

In een beheerplan staat bijvoorbeeld dat in het bos een week
lang schapen moeten grazen of dat er delen zijn waar geen loslopende honden
mogen komen; en mogelijk staat er dat de bermen alleen in juli en september mogen worden gemaaid. Over deze gegevens zijn vervolgens allerlei vragen te stellen: Wat eten grazende schapen, wat verstoren loslopende honden, waarom zou je niet in mei al maaien?

Deze opdracht moet ‘op maat gemaakt’ worden, passend bij de lokale situatie en mogelijkheden; dit betekent dat er wel wat werk zit in het maken van eigen werkbladen met locaties, beheermaatregelen en vragen. Welke effecten en welke concepten precies aan de orde komen hangt daarom af van welke mogelijkheden er ten aanzien van het gebied zijn en wat je wilt dat je leerlingen leren.


Belangrijk is dat leerlingen stapsgewijs toe kunnen werken naar de beantwoording van de hoofdvraag: Leg met ecologische concepten uit wat de reden is dat een of meer van de in het beheerplan genoemde beheermaatregelen worden voorgesteld.

Leerlingen- en/of aanvullend materiaal

Het materiaal moet nog verder uitgewerkt en getest worden en zal daarom pas na mei 2018 geplaatst worden.

 

Leswerk