Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 6.1 Natuurbeleving: een boom verkennen

15 januari • Marcel Kamp

Wat doet de natuur met ons? Welke ervaringen, herinneringen, inzichten, gevoelens schenkt ze ons? In natuurbelevingsoefeningen beleven mensen natuur op een ongebruikelijke manier. Vaak door tijdelijk één zintuig uit te schakelen. Maar ook door enige tijd alleen en stil in de natuur te zijn en indrukken vanuit de omgeving en vanuit het innerlijk toe te laten.

Vorige Volgende

De beleving is een doel op zich, maar beleving biedt meer mogelijkheden. Kun je haar overbrengen op anderen, met woorden of beelden? Maakt de ervaring je gevoeliger voor het werk van kunstenaars?

Als voorbeeld wordt in het boek een klassieke natuurbelevingsoefening beschreven: leerlingen verkennen geblinddoekt met al hun (resterende) zintuigen intensief een boom en ze communiceren met elkaar over die ervaring. Er zijn echter nog veel meer ‘oefeningen om de natuur te beleven’ met leerlingen uit te voeren!

 

Aanvullend materiaal

In de bijlagen zijn te vinden:

- een docentenhandleiding die de tekst over “een boom verkennen “ in het boek aanvult en elf andere natuurbelevingsoefeningen, te weten

- Boomgezicht

- Blinde rups

- Foto

- Spiegelkroon

- Bosgeuren

- Blinde karavaan

- Zoektocht

- Geluidskaart

- Concert

- Collage

- Voeldoos.

Bronvermelding
  1. Sharing nature: Nature awareness activities for all ages: Dawn Pubs.: Cornell, J. B. (2015)
6.1.1.-Aanvulling-op-de-instructie-in-het-boek.pdf 6.1.2-Boomgezicht.pdf 6.1.3-Blinde-rups.pdf 6.1.4-Foto.pdf 6.1.5-Spiegelkroon.pdf 6.1.6-Bosgeuren.pdf 6.1.7-Blinde-karavaan.pdf 6.1.8.-Zoektocht.pdf 6.1.9-Geluidskaart.pdf 6.1.10-Concert.pdf 6.1.11-Collage.pdf 6.1.12-Voeldoos.pdf
Leswerk