Beter weten over eten, Deel 2, Leeractiviteit 5 De frisdrankfabriek

10 juni • Joke van der Aalsvoort

Frisdranken, conserven, chips, ze worden allemaal in grote hoeveelheden in een fabriek gemaakt. Zo’n productieproces bestaat uit een aantal stappen en voor veel van deze stappen worden machines gebruikt. In fabrieken zijn mensen nodig die weten hoe de machines precies werken, hoe je ze moet bedienen en hoe je ze moet repareren wanneer er iets kapotgaat. Dit zijn allemaal taken van zogenoemde procesoperators.

In de fabriek wordt de frisdrank in grote tanks geproduceerd en daarna gebotteld. Een procesoperator moet precies weten welk proces er in welke tank plaatsvindt en wat er met behulp van welke machine gebeurt. Hij of zij moet ervoor zorgen dat het proces continu blijft doorgaan en dat er bijgestuurd wordt als er iets misgaat.

 

Vorige Volgende

Via een korte lessenserie kunnen leerlingen kennismaken met het beroep van procesoperator in een frisdrankfabriek. Om zicht te krijgen op de verschillende stappen in het productieproces maken leerlingen zelf frisdrank. Aan de hand van een filmpje gaan ze de verschillen na tussen bereiding in het klein en productie in het groot. Vervolgens gaan ze hun eigen productie opschalen naar een ‘proces in het groot’; ze maken daartoe een procesdiagram. Zo worden ze geconfronteerd met problemen waar een procesoperator mee te maken kan krijgen en uitgedaagd om hiervoor oplossingen te bedenken.

 

Leerling- en docentmateriaal

Al het benodigde materiaal is in de bijlage bij dit artikel te vinden. Op de website van de Stichting C3, waar deze lessenserie van afkomstig is, kan nog meer leerling- en docentmateriaal gevonden worden.

Bronvermelding
  1. Website stichting C3
LA-2.5-De-frisdrankfabriek.pdf
Leswerk