Vraag 17

Vraag 17

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:08 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Harten | Datum: Maandag 14 mei 2018, 21:25 uur

Ik ben het neit eens met het antwoord van deze vraag. Bij 14 is met dezelfde bijlage bepaald dat g=9,55m/s^2. en bij 15 is op 100 km hoogte bepaald dat g = 9,518 m/s^2. Dit betekent dat het hogste punt c dichter bij de aarde ligt dan 100 km. 

Het probleem is ook dat b niet op 45 km ligt als je naar de oppervlakte kijkt maar dichter bij 30 km.Ik heb een leerliing die de gemiddelde snelheid tussen t =0 en t =195 s op 475 m/s legt met de oppervlakte methode en dan mag ik maar 2 punten toekennen? wnat je moet gebuik maken van s op tb =45 km.

Door: Kortstra | Datum: Maandag 14 mei 2018, 23:27 uur

Als de leerling de rest van de bepaling correct uitvoert en een consequente conclusie geeft (dus dat deze onder de 100 km blijft) dan lijkt het me in ieder geval 3 punten waard. Als de leerling niet gebruik maakt van de gegevens uit de opgave dan is dat inderdaad jammer, iets voor de examenbespreking. Voor beide kanten is wel iets te zeggen lijkt me.

Door: Harten | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 08:02 uur (Bewerkt op: 15-05-2018 14:16)

Sorry maar de vraag is aan te tonen dat ze astronaut zijn terwijl op grond van de grafiek, vraag 14 en 15 aangetoond is dat ze geen astronaut zijn. Mijn leerling komt wel goed want die heeft eigenlijk het goede antwoord gegeven, maar dit is een foute vraag en wel een 4 punten vraag. Zelfs al zou je van een mega berg vertrokken zijn om in tB op 45 km hoogte te zijn dan klopt vraag 14 niet met vraag 15 en 17.

Door: Gijs Ploegmakers | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 08:58 uur

het is niet zo dat de begin-hoogte 0km is, dus je kunt de hoogte boven 0 niet berekeken met de oppervlakte onder de  grafiek (In de tekst staat dat de beweging begint op een hoogte van 15 km, maar uit het plaatje blijkt dat de White Knight dan nog horizontaal vliegt ....)

Je kunt wel afleiden uit de grafiek hoeveel hoger het spaceship nog komt boven het moment van uitschakelen. En dat is toch overduidelijk meer dan 55 km. met welke g je ook rekent?

 

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 10:53 uur

Aan Harten:

1e is aanwezig, 2e ook (in bepaling zit 30km ab en 60km bc)

3e ontbreekt (gegeven dat 0/A op ca 15km)

4e punt aanwezig want consequent.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 10:56 uur

Aan Harten, 1e opmerking:

vraag 15 berekent een waarde, die ruim binnen de grenzen van de bepaling bij vraag 14 valt. Bovendien wordt in het cv aangegeven dat allebei deze waarden gebruikt kunnen worden.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 11:09 uur

Ander oplossing via dh = vgem x t

Als echter  voor vgem 1100 wordt genomen ipv 550?

Vergelijkbaar: dh= v2 / g; dh= g2 x t ; dh = g2 x t / 2

Dit lijken mij allemaal oplossingen ala de 2e methode waarvoor alleen het 1e punt gemist wordt als de rest wel goed gaat. Grote kans dat ook 3e punt gemist wordt omdat uitkomst (110km) dan al boven 100km zit.

Door: Harry Schreurs | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 17:42 uur (Bewerkt op: 15-05-2018 18:04)

 

 

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 17:54 uur

Leerling ziet in dat oppervlakte onder grafiek tussen b en c bepaald moet worden (1e punt is binnen). Maakt hierin een fout (kost 2e bolletje), waardoor de afstand van b naar c al op meer dan 100 km uitkomt. Dan kan daarmee al geconcludeerd worden dat de inzittenden astronauten zijn, ook zonder de 45 km er nog eens bij op te tellen. Moet dit dan toch het 3e bolletje kosten? Strikt genomen wel natuurlijk, ook al is de opdracht verder wel correct uitgevoerd. Maar het voelt wat flauw.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 23:13 uur

@de Vries: het klopt dat het wat flauw lijkt, maar door de fout die gemaakt wordt wordt de rest daardoor eenvoudiger doordat het 3e scorepunt niet meer van belang zou zijn. In de geest van de algemene regels voor het toekennen van het laatste completeerpunt mag je hier volgends mij het 3e punt ook niet toekennen.