Vraag 4

Antwoord:

Door: Paul Neggers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 16:11 uur

Sommige leerlingen gaan uit van een recht evenredig verband tussen r en A, zij vergeten dus r^4. De uitkomst wordt dan 9 m^2.  Volgens de landelijke bespreking zou ik hier 1 punt voor mogen geven?

Door: Paul Neggers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 16:15 uur (Bewerkt op: 16-05-2018 16:16)

Deze reactie mag verwijderd worden. Per ongeluk twee keer dezelfde reactie geplaatst!

Door: Frank Wilbrink | Datum: Donderdag 17 mei 2018, 09:33 uur

Ik bedoel dat hij netjes de formule invult om een P te berekenen (met constante 1) en vervolgens de formule opnieuw invult om A te bepalen maar daarbij (per ongeluk?) tweemaal 45 km gebruikt ipv 30 en 45 km.

Je kunt stellen dat hij het eerste bolletje mist, want bij vult de formule niet in met beide afstanden. Anderszijds, je kunt ook stellen dat het inzicht wel blijkt, want waarom zou je anders twee keer die formule invullen...

 

 

Door: Paul Neggers | Datum: Donderdag 17 mei 2018, 10:57 uur

Hij mist inderdaad het eerste bolletje en daarnaast maakt hij ook nog een rekenfout. Dan blijft er weinig meer over. Ik denk dat het logisch is dat er bij hetzelfde bereik hetzelfde uitkomt, dus dat mag je volgens mij niet waarderen met een punt.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 14:51 uur

ik heb zelf bij een verhoudingstabel 0 punten gegeven (ik zie dat als alles als recht evenredig behandelen, zoals leerlingen doen)

Maar noteren en gelijkstellen van de twee formules en de macht vergeten is wel een andere orde. Dat laatste wordt volgens mij bedoeld.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 15:13 uur

In kringgesprek kwam bij ons naar voren dat een verhoudingstabel waar de leerling op 9 m2 uitkomt wel goedgekeurd mag worden. De leerling kan daar alleen op komen, als is ingezien dat de formules gelijk aan elkaar moeten zijn met gelijke P. Ander heeft de verhoudingstabel ook geen betekenis. Het vergeten van de vierde macht (foutief invullen in verhoudingstabel) is dan m.i. een completeerfout.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 15:20 uur

vreemd want volgens mij kun je prima een verhoudingstabel opschrijven zonder dat je de formule gebruikt.

Bij veel leerlingen is alles recht evenredig aan elkaar

Door: Bongaerts | Datum: Maandag 21 mei 2018, 11:06 uur

Ik ben het met het laatste eens. Hier is een leerling die alleen met verhoudingen rekent en niet eens de tabel gebruikt. Die zou dan ook een punt verdienen volgens de redenering dat verhoudingstabllen 1 pt waard zijn. Ik heb het idee dat hier inzicht ontbreekt...

Door: Bernd van den Oetelaar | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 08:57 uur

Ik heb voor alleen een verhoudingstabel geen punten gegeven, aangezien dan niet blijkt dat ze weten dat ze beide formules aan elkaar gelijk gaan stellen.

Ik heb wel een punt gegeven aan een leerling die in de kop van de verhoudingstabel duidelijk r^4 schrijft, maar vervolgens alleen een waarde voor r invult.