Vraag 4

Vraag 4

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:06 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Paul Neggers | Datum: Maandag 14 mei 2018, 22:04 uur

Ik neem aan dat als een leerling een fictieve waarde voor P of een fictieve waarde voor de constante kiest en hiermee A uitrekent, dat dit goed gerekend mag worden. Heel veel leerlingen kiezen voor de constante of voor P de waarde 1.

 

 

Door: Kortstra | Datum: Maandag 14 mei 2018, 22:59 uur

Zolang ze dan maar voor beide bereiken dezelfde waarde voor P dan zou ik het goed rekenen.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 08:55 uur

Dit is een manier die leerlingen ook bij mij regelmatig gebruiken.

Lijkt mij goed als CvT hier een uitspraak over doet. Dit zal anders voer voor discussie blijven.

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 11:15 uur

volgens mij is dat gewoon correct. Zolang ze consequent werken en dezelfde keuze voor P en/of constante gebruiken is het een goede oplossing denk ik...

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 11:26 uur

Het blijft natuurlijk dat ze dan een onzinnige P van 10^17 W oid uitrekenen, dus dat zal een discussie blijven tenzij CvT hier gewoon een uitspraak over doet.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 19:01 uur

Ik zie het ook vaak. Ik zie vaak dat ze P= r4/A uitrekenen. Dit impliceert dat const = 1. Als ze dan voor het uitrekenen van A45km de verkregen waarde voor P gebruiken (en impliciet weer const = 1), impliceert dat m.i. het eerste bolletje. Je komt dan ook op 30 m2

Elke andere gekozen waarde voor P (en const.) mag m.i. ook gewoon, zolang ze maar voor biede situaties dezelfde waarden nemen (wat ze bij mij eigenlijk altijd wel doen).

Ik heb maar een paar die expliciet bolletje 1 benoemt. Meestal impliciet op een van bovengenoemde manieren. Als een leerling op 30 m2 komt, hebben ze vrijwel altijd impliciet bolletje 1 goed.

Door: Paul Neggers | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 22:02 uur

Ik vind de methode die het correctiemodel beschrijft ook meer iets voor een VWO leerling. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 10:55 uur

Inmiddels is bij de landelijke bespreking hier een uitspraak over gedaan, waarmee waarschijnlijk iedereen wel kan leven: goed rekenen.

Door: Frank Wilbrink | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 16:00 uur

Ik heb een leerling die het bijna goed doet (gebruik formule en zelfde P), behalve dat hij twee maal zelfde bereik invult en een rekenfout maakt. 

Complementeren bolletje is weg. Over 1e twijfel ik. Wat is jullie mening?

Door: Paul Neggers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 16:07 uur

Hetzelde bereik? bedoel jij dat r constant is. Dat zou een aanzienlijke vereenvoudiging zijn.