Vraag 9

Vraag 9

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:52 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Bleeker | Datum: Zondag 20 mei 2018, 11:06 uur (Bewerkt op: 20-05-2018 11:07)

een leerling met en H-brug van NH naar het N-atoom van de andere keten getekend heeft volgens mij wel een juiste H-brug. Zou ee scorepunt kunnen zijn, maar in de tekst staat dat uit uitsluitend tussen C=O en NH moet. 

Door: Nomden | Datum: Zondag 20 mei 2018, 11:26 uur

Wanneer het chemisch correct is lijkt me een punt wel op z'n plaats

Door: Houtekamer | Datum: Zondag 20 mei 2018, 11:34 uur

Als er geen H atoom aan de stikstof getekend is, kan ook de juiste orientatie niet gegeven worden én wordt het aangeven van H-bruggen ook onmogelijk omdat er geen OH/NH groep aanwezig is.

Drie punten minder vanwege één fout?

Door: Rianne Moleman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 12:19 uur

Het derde bolletje bij deze vraag is mij niet geheel duidelijik. Moeten leerlingen nu een juiste ruimtelijke bouw geven (en dus de C=O "omhoog" tekenen in het vlak daar waar de C ook in het vlak "omhoog" is getekend)? Hier wordt in de vraag met geen woord over gerept. Daarnaast klopt de ruimntelijke print op de uitwerkbijlage dan van geen kant: alle bindingen hebben dezelfde oriëntatie (papier uit/in) bij de koolstofatomen waar de leerlingen de zijgroepen aan moeten zetten (in het CV staan wel 2 bindingen in het vlak).

In het CV staan alle C=O bindingen afwisselend naar boven/onder, ik zie veel leerlingtekeningen met alles simpelweg dezelfde kant op (omhoog), Kost ze dit het derde punt? Dat lijkt me wel erg flauw, maar ik zie anders niet in hoe de derde bol bedoeld is.

Collega's, graag jullie respons/interpretaties!

Door: Wilke | Datum: Zondag 20 mei 2018, 13:17 uur

Zo heb ik het cv wel gelezen. De alternerende oriëntering is overigens ook nodig om de bovenliggende (en onderliggende) platen op hun beurt ook weer met H-bruggen te kunnen verbinden.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 14:36 uur

Eens; de (poging tot, blijft altijd zeer lastig om 3D in 2D weer te geven) ruimtelijke weergave betekent dat de C=O en NH groepen alternerend naar boven en naar onder (in het vlak van tekening) wijzen.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 14:49 uur

Ander punt; wat te doen als een leerling aan beide "uiteinden" atomen plakt; een extra H aan de meest linker N en een extra OH aan de meest linker C weergeeft. Er staat nergens hoe lang het stukje moet zijn..... alle 4 de bolletjes kunnen gescoord worden toch?

Door: Theelen | Datum: Zondag 20 mei 2018, 15:46 uur

Begrijp ik het goed als:
- een leerling die de C=O groep oriëntatie verkeerd heeft (geen bol 3) en daardoor bij bol 4 H-bruggen tekent tussen de N-kant van een N-H groep en de O van de C=O een foute H-brug tekent en daardoor bol 4 niet meer kan scoren?
Of wordt met 'foute H-bruggen' vooruitgelopen een andere variant van 'fout'?

Door: Habets | Datum: Zondag 20 mei 2018, 16:33 uur (Bewerkt op: 20-05-2018 16:35)

MIjn interpretatie is dat een foute H-brug bijvoorbeeld een H-brug van een C=O naar een CH3 is of anderzijds een waterstofbrug die niet tussen de ketens zit. Zo kwam ik zelf waterstofbruggen naar een zelfbedacht watermolecuul tegen.

Als door een verkeerde oriëntatie (bol 3 niet) extra mogelijkheden voor correcte H-bruggen (C=O naar NH) ontstaan en ze die met een stippellijn invullen, zou ik dat als doorwerkfout tellen en dus (als de rest klopt) 3 punten toekennen.

Door: Bas Siebring | Datum: Zondag 20 mei 2018, 16:59 uur

ik vind bol 3 ook een vreemde. Op dit moment houd ik het antwoordmodel aan, en ken ik de score niet toe als lln bijvoorbeeld alle dubbelgebonden zuurstof atomen naar "binnen" tekenen. Echter, Bijlage 2A van de syllabus geeft bij laatste punt duidelijk  aan dat een peptide binding mag worden weergegeven met zowel de H van de N-H en de O van de C=O in een gelijke oriëntatie / richting. Lijkt me dat hier toch een correctie op moet komen.