Vraag 44

Vraag 44

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:24 uur

Geef uw reactie.

Antwoord:

Door: Franken - de Zoete | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 20:20 uur

Ik heb nogal wat leerlingen die bij het eerste pictogram zeggen dat het niet in het normale afval mag. Hoeveel punten zouden jullie daarvoor geven?

Door: Stef Huizer | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 20:53 uur

Ik geef geen punten, want ze moeten de pictogrammen opzoeken in de Binas. Daar staat echt KCA.

Door: van Laar | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 21:40 uur (Bewerkt op: 25-05-2018 21:41)

Interessant: waar staat dat ze dat op moeten zoeken in de Binas (ik vindt het zelf wel logisch dat ze dat moeten doen)? 
Ik ben dus nog steeds benieuwd naar meer reacties op de vraag van Franken.

 

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 10:28 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 15:58)

Deze vraag kan onduidelijk gelezen worden doordat hier anders dan bij andere opgaven niet naar de Binas verwezen wordt. Beide symbolen worden breed gebruikt en zijn vaak al bekend voordat leerlingen NSK-lessen krijgen. En ik leer mijn kinderen ook dat bij de prullenbak met kruis het niet in de prullenbak hoort. Maar mijn leerlingen probeer ik aan te leren om betekenis van pictogrammen in de Binas op te zoeken. 

Argument voor toekennen van punt zou kunnen zijn algemene regel 2.3.3, hoewel vakinhoudelijk hier meer door gezond verstand vervangen zou moeten worden. Dus wankel argument.

Argument tegen toekennen van punt zou kunnen zijn algemene regel 2.3.9, hoewel vakinhoudelijk onjuist hier niet het antwoord dekt. 

Uiteindelijk blijft dan alleen de "regel" over dat het CV gevolgd dient te worden. Dus als examniator alleen punten toekennen als KCA genoemd wordt. En als docetn volgend jaar weer benadrukken dat leerlingen de betekenings van symbolen altijd even moeten checken voor ze antwoord geven. Ik ga deze gebruiken in PTA's om juist dit gesprek te voeren met de leerlingen. Is wel weer onderwijstijd die gaat in het goed maken van een examen i.p.v. goed natuurwetenschappelijk denken.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 12:06 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 12:07)

ik vind "mag niet in de prullenbak" niet goed. 

We vragen om de betekenis van dat pictogram, en dat is niet alleen op school bij natuurkunde, maar breed landelijk "KCA". De betekenis van een vlammetjespictogram is ook niet "brandbaar", dat plakken we ook niet op een plankje van de praxis, maar alleen op licht ontvlambare materialen. En GFT mag ook niet in de prullenbak, daar zetten we ook geen stickertje met een doorkruiste afvalcontainer op. 

Door: Pluim | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 12:43 uur

Helemaal eens met Velde.

 

Door: Zwol | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 14:54 uur

Deze pictogrammen zijn duidelijk te vinden in Binas.

In de huidge examens wordt er vaak in een vraag naar Binas verwezen, maar dit is niet een voorwaarde om het altijd te doen. Van een leerling mag worden verwacht dat hij/zij weet wat er in Binas te vinden is.

Tijdens de rekenvragen verwijzen de vragen ook niet naar Binas.

Door: Luc Gesser | Datum: Maandag 28 mei 2018, 00:47 uur

Ik heb wel één klein bezwaar. De betreffende pictogrammen zitten in het rode "scheikunde" gedeelte (NaSk2). Veel leerlingen die alleen NaSk1 hebben kijken niet in het rode gedeelte.

Ik ben het er wel mee eens dat het pictogram bekend moet zijn bij de leerlingen.

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 19:24 uur (Bewerkt op: 29-05-2018 19:24)

Ik neem dat mee bij stoffen en materialen. Natuurkunde en scheikunde hebben wel meer van dit soort no-mans-land. Bij het hoofdstuk straling heb ik ook dat periodiek systeem nodig.

Door: Luc Gesser | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 19:40 uur

Ik vind het -net als het correctiemodel - ook fout en heb het ook fout gerekend. Ik vind het alleen onhandig dat het zo ver achterin het NaSk2 gedeelte van de BINAS is verstopt.