Vraag 02

Antwoord:

Door: Geert van Schepen | Datum: Donderdag 4 juni 2026, 14:01 uur

@ van de Ven,

Ik ben benieuwd naar dit artikel, heb je een link of een bron? 

Op het eerste gezicht lijkt het me erg vreemd dat een leerling zelf het aantal significante cijfers zou mogen bepalen als er om 3 gevraagd worden. Wat ik mijzelf wel eens afvraag is of alle leerlingen wel in staat zijn om het juiste aantal decimalen af te lezen (in dit geval 2, zodat het verschil 3 significanten oplevert). Het ene oog is het andere namelijk niet, sommige leerlingen kunnen halve mm aflezen terwijl anderen niet nauwkeuriger dan 2 mm kunnen aflezen. Misschien zou de vraagstelling in de toekomst hiermee rekening kunnen houden door naar het juiste aantal significante cijfers te vragen. Waarbij leerlingen consistent moeten zijn bij aflezen (dus overal dezelfde nauwkeurigheid qua decimalen), en hiermee consistent verder werken naar het eindantwoord (zodat het aantal significante cijfers logisch volgt uit de meetnauwkeurigheid).

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Vrijdag 5 juni 2026, 10:16 uur

Eeen hulpmiddel zou al geweest zijn als de as ook in 3 sign was weergegeven. Sommigen denken dat dat de significantie is waarin je kan aflezen. Dit was wel bij de tijd als ik het goed heb maar niet bij de afstand.