Vraag 08

Antwoord:

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 12:29 uur (Bewerkt op: 18-05-2022 12:32)

In hoeverre moeten leerlingen ΔEk ook daadwerkelijk uitrekenen als het geen enkel effect heeft op het antwoord van de vraag door de significantie?

Het probleem is dat ik niet kan zien of een leerling als volgt redeneert "de snelheid is in de orde van 10² x zo klein dus Ek,na is in de orde van 10^4 x zo klein, de significantie is 2 dus ΔEk=Ek,voor". Als in de vraag daadwerkelijk een eindsnelheid van 0 zou staan zouden we ΔEk=Ek,voor namelijk ook goedrekenen.

Om dit soort misverstanden te voorkomen (en het maakt ook voor makkelijker nakijken) zou het wel fijn zijn als de tussenstappen die gedaan moeten worden relevant zijn voor het eindantwoord. In dit geval dus een hogere significantie of een significant verschil tussen ΔEk en Ek.

Door: Erik van Beek | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 14:22 uur (Bewerkt op: 18-05-2022 14:23)

....