Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 25 april 2022, 22:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 00:38 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 00:38)

zie specifieke topic:

https://www.nvon.nl/forum/179/topic/3267

want wat ik daar aankaart overstijgt dit specifieke vraagstuk

Door: Thom Magré | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 16:25 uur

Het lijkt mij dat met toepassen de formule niet hoeft te worden opgeschreven. Lijkt erop dat ze hiermee de discussie van de verhoudingstabel uit de weg willen gaan of een andere manier van berekenen. Wat uiteindelijk allemaal neerkomt op het toepassen van de formule. (zonder deze explicitiet op te schrijven).

Door: van Laar | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 16:37 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 16:39)

Het verschil wordt duidelijk uitgelegd bij de 'Opmerking'. 

Nergens hoef je de hele formule op te schrijven (alhoewel we dat onze leerlingen wel aanleren uiteraard).

Waar je bij een 'gebruik van de formule' nog de grootheid moet noteren (of het symbool ervan) hoeft dat bij deze vraag niet. 

Dit wordt ook nog verduidelijkt bij het antwoord, ns staat tusen haakjes, dus hoeft niet perse genoteerd te zijn. 

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 16:59 uur

Maar dan is heel dat formulepunt zinloos om in dat CV te zetten. Je noemt het formulepunt en geeft er een punt voor, en in een opmerking haal je heel de betekenis onder dat formulepunt vandaan?

Geef dan voor mijn part alleen een punt voor de juiste berekening. Het juiste antwoord kan de leerling toch alleen maar vinden door de juiste bewerking op getallen los te laten ongeacht of dat gegokt is of geweten. Ik vind dat een duidelijke stap terug, weer weg van mij doel om ze te leren gestructureerd te werken. 

En dan nog, nergens vermelden de algemene of vakspecifieke corriectievoorschriften wat ik moet verstaan onder toepassen. Dat is er voor zover ik weet zo maar ingeslopen zonder dat dat ook maar ergens werd meegedeeld.