gebruik / toepassen van formule (zie bij vraag 12)

gebruik / toepassen van formule (zie bij vraag 12)

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 00:36 uur

Ik mis iets in onze vakspecifieke regels:

We hebben volgens mij iets nieuws in ons CV en ik vind dat nergens verklaard: toepassen van een formule

Ik heb wat oudere CV's doorgebladerd, tot en met 2019 vind ik dat nergens bij de berekeningen 

in 2021 kom ik dat één keer tegen, en toen is het mij niet opgevallen.

nu wel.

Wat betekent dat, wat is het verschil tussen gebruik en toepassen???

Waarom is dit kennelijke verschil überhaupt geïntroduceerd? 

En wat heb ik over het hoofd gezien dat ik dat niet weet? 

 

Antwoord:

Door: Henk Peters | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 14:47 uur

"Wat betekent dat, wat is het verschil tussen gebruik en toepassen???"

Volgens mij zou je dat kunnen interpreteren als volgt:

Gebruik - zoals in de vakspecifieke regels wordt aangegeven.

Toepassen - alleen de berekening opschrijven met getallen, geen eenheden. En dan uitkomen op het correcte antwoord.

Behalve het getal 19 staat alles bij het antwoord tussen haakjes. En bij opmerking staat vermeld dat het symbool of woord voor aantal windingen niet genoteerd hoeft te zijn voor het 1e scorepunt.

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 17:02 uur

Maar dan is heel dat formulepunt zinloos om in dat CV te zetten. Je noemt het formulepunt en geeft er een punt voor, en in een opmerking haal je heel de betekenis onder dat formulepunt vandaan?

Geef dan voor mijn part alleen een punt voor de juiste berekening. Het juiste antwoord kan de leerling toch alleen maar vinden door de juiste bewerking op getallen los te laten ongeacht of dat gegokt is of geweten. Ik vind dat een duidelijke stap terug, weer weg van mij doel om ze te leren gestructureerd te werken. 

En dan nog, nergens vermelden de algemene of vakspecifieke corriectievoorschriften wat ik moet verstaan onder toepassen.   Dat is er voor zover ik weet zo maar ingeslopen zonder dat dat ook maar ergens werd meegedeeld. 

Lijkt me contraproductief als iedereeen dat maar moet gaan zitten interpreteren. Dan beginnen wéér de discussies eerste/tweede corrector.