Vraag 10

Antwoord:

Door: de Witt | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:45 uur

@Schaareman: Voor de scheiding moet een blok getekend worden. Gesplitste pijl waar 9 afgetapt wordt: *1 niet gehaald.

Door: Vic Dhooge | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 16:49 uur

Een recycle die aansluit op een ingaande stroom lijkt mij opzich juist, maar dan moet wel duidelijk zijn welke stoffen ook nog extra moeten worden ingevoerd.

Bij R1 bijvoorbeeld wordt niet van buitenaf nog 9 aangevoerd, als een leerling dan niet netjes aangeeft dat naast de recycle van 1, 2 en 9 alleen nog 1 en 2 van buiten worden aangevoerd lijkt mij dat fout.

Door: van Damme-Rosenmöller | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 16:57 uur

aanvoer 9 (stikstof) is al getekend bij S1

Door: Kooijman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 18:07 uur

Moeten de stromen 3 en 6,7 uit R3 per sé apart?

De tekst suggereert van wel door specifiek gasstroom te benoemen voor 3 maar CV is niet eenduidig hierover. Er staat alleen dat 6,7 niet apart mogen, er staat niks over al dan niet combineren.

Door: Theelen | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 18:22 uur

@Kooijman: lijkt me wel dat 3 apart moet van 6en 7: in de laatste omschrijving boven vr 10 staat nadrukkelijk 'het chloropreen verlaat R3 als gasstroom'. Ook de opmerking dat de vloeibare stroom van 6 en 7 als 1 stroom gepresenteerd moet worden wijst er op dat stroom uit R3 dus 3 apart moet.

Door: Kooijman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 19:37 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 19:38)

@Theelen: Dat leek mij ook, maar het CV geeft slechts "juist" als vereiste. Daar komt bij dat het getekende plaatje "een voorbeeld van een juist antwoord" is, elders het CV echt onjuiste antwoorden toestaat (vraag 3) of zelfs vereist (vraag 8) en dit natuurlijk mijn enige leerling was die daadwerkelijk stofstroom 7 uit R3 had getekend :(

Door: Tobias Schrama | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 00:09 uur

Wat te doen als er een 9 bij de aftap gezet wordt, en bij de recirculatie gewoon 1, 2, 9 staat. Is het dooe die extra 9 fout het eerste bolletje?

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 09:11 uur

@Tobias: Ja, lijkt mij wel. Er is echt een aparte scheidingsstap nodig om 9 af te scheiden van 1 en 2 (het zijn gassen). Dus ik heb het eerste bolletje niet toegekend als ze dat hebben gedaan.

Door: Manon van der Waal | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 10:45 uur

Wat te doen met een leerling die ELKE stofstroom een aparte uitvoer geeft? In het CV staat alleen expliciet dat 6 en 7 gezamelijk genoteerd moeten worden. Betekent dit dat je mag lezen dat dit bij de rest niet hoeft? (Dus een aparte 1, een aparte 2, een aparte 9, etc.)

Door: Eulenpesch | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 11:19 uur (Bewerkt op: 28-05-2021 11:23)

@schaareman: Een aparte uitvoer 1,2,9 op S1 vind ik eignnlijk ook als spui gelden. Het lijkt me praktisch niet noodzakelijk dat de spui per definitie op de recycleleiding moet zijn aangesloten, al vind ik dat zelf wel logischer. Ik heb dit nog niet fout gerekend, het gaat erom dat een deel van de 1,2,9 niet terug de recycle ingaat.

@manon van der waal: je kunt alleen aparte stofstromen krijgen als er een bewust scheidingsstap is of verschillende fasen uit een reactor. Dus zeker 1,2,9 kunnen niet als aparte stromen worden getekend