Vraag 04

Antwoord:

Door: Hoogland | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:20 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 10:36)

Edit: Dat wat Silvio Rademaker ook net zei

Ik heb al een paar keer gezien dat leerlingen deze vraag wis-/natuurkundig correct afleiden met behulp van Kepler. Lastig aan te geven welke bolletjes ik dan geef maar alle punten waard lijkt mij?

Door: Marjan den Boer | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:56 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 10:57)

3e bolletje: het gebruik van v=2πr/T. Wat als een leerling alleen dat opschrijft (en de rest heeft doorgestreept)? De juiste formule is geselecteerd, invullen is niet nodig. Hoe kan de leerling laten zien dat zij "kennis (heeft) van de betekenis van de symbolen uit de formule"? 

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:06 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 11:06)

<Edit> verkeerde vraag

Door: van Buchem | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:12 uur

Gebruik van de formule voor de cirkelbaan van Kepler komt overeen met het eerste én het derde scorepunt.

Mijn vraag: wat betekent "gebruik van" in dit type vraag? Opschrijven en er iets mee doen? Een waarde invullen doe je hier niet. Je moet dan naar de koptekst van "3 vakspecifieke regels": "kennis hebben van de betekenis van de symbolen", dus weten dat v een (baan)snelheid is. Maar wanneer heb je dat laten zien?

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:51 uur

Ik heb het gebruik van a = v2/r goed gerekend. Die staat immers in binas (en volgt uit Fmpz = Fres). Gebruik van Dr is overbodig denk ik want die wordt gelijk gesteld aan Fmpz en verder niet.

Mijn vraag is: als een leerling gebruik maakt van v = 2.pi.r/T en dan v = At invult kom je ook goed uit. Mag dat?

Door: Anita Driessen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 12:20 uur

Het gaat zeker niet goed als je voor a v/T gaat invullen. Dan komt de 2pi ook in de wortel te staan.

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 12:34 uur

Klopt, dat is mijn fout inderdaad...

Door: Robben | Datum: Zondag 30 mei 2021, 11:41 uur

Wat betreft de discussie over de 1e deelscore: ik denk dat het goed zou zijn als er een aanvulling komt waarbij voor de 1e deelscore "Inzicht dat F_g=F_mpz" wordt vervangen door "Inzicht dat F_res=F_mpz". Dat is namelijk in feite het inzicht dat de leerling moet hebben, ook qua welke formules moeten worden gecombineerd. Ik heb ook meerdere leerlingen die dit expliciet benoemen.

Dit inzicht kan dan ook impliciet worden getoond, door bv. aan de gang te gang te gaan met de formule a_mpz=v^2/r.

Ik ben het ook met de eerdere posts eens dat zelfs zonder zo'n aanvulling de volle punten kunnen worden toegekend aan leerlingen die het inzicht van de eerste bol niet expliciet benoemen, op basis van algemene regel 3.1 dat een volledig juist antwoord de volle punten verdient.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 30 mei 2021, 21:48 uur

Ik heb enkele leerlingen die in de loop van de afleiding 2π kwadrateren maar dan 4π opschrijven. Later trekken ze daar weer de wortel uit, wat 2π oplevert. Heel suf, maar het kost wel het 4e scorepunt ben ik bang...

Door: Schut-den Haan | Datum: Vrijdag 4 juni 2021, 19:58 uur

Mag je het completeerpunt geven als ze eindigen met T=2π ra r

Ik vind zelf van niet