Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:33 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Robert Bosma | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 09:27 uur

c=3,0 * 10^8 m/s maakt significant geen verschil. Goed rekenen?

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:07 uur

Je mag er één significant naast zitten, en dan valt dit m.i. onder acceptabel tussentijds afronden.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:12 uur (Bewerkt op: 21-05-2021 11:14)

De afspraak is dat constanten uit BINAS moeten worden opgezocht in minimaal hetzelfde aantal significante cijfer als de gegeven.
Ik zou hier het completeerpunt niet toekennen. 
Omdat de gegeven temperatuur in 3 sig cijfers is, moeten m.i. c en kw ook in 3. 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 12:20 uur

Ik vind het wel een duur punt zo. Mijn leerlingen hebben deze waarde gememoriseerd lijkt het. Dit zijn mijn eerste examens en ik volg nog de master. Maar ook op de master werken we met de waarde van 3.0*108

Voor de significantie maakt het niet uit. zoals aangegeven opzoeken in Binas is al afgetoetst in het eerste bolletje. Duur puntje dus.

 

Door: Borgonjen | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:45 uur

Ik zou in dit geval toch de punten toekennen, mede omdat het om een tussenstap gaat.
Het is duidelijk dat de leerling de goede waarde gebruikt, had dan 3,00 moeten opschrijven.

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:03 uur

wat vinden jullie?

Ik heb een paar leerlingen die netjes labda berekenen met de wet van Wien maar vervolgens ipv v=fλ de frequentie opzoeken in tabel 19B van Binas en vervolgens (de juiste) orde van grootte van de frequentie aangeven.

1 of 2 punten?

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:45 uur

@Robert Bosma: 

Als een leerling c = 3,0*108 m/s gebruikt en het eindantwoord in 2 significante cijfers noteert, zou ik het goed rekenen. Wanneer het antwoord in 3 significante cijfers genoteerd is, lijkt me dat wel het laatste scorepunt te kosten.
Dat het goed uitkomt, is toevallig zo, doordat de nauwkeurige waarde nauwelijks van 3,0 afwijkt. Wanneer c bijvoorbeeld 2,95*108 m/s zou zijn, zou het in het derde cijfer van het antwoord wel uitmaken. Als een leerling dan 3,0 invult en vervolgens een antwoord in drie cijfers geeft, dat in het derde cijfer afwijkt van de juiste uitkomst, dan zouden we dat ook fout rekenen, volgens mij. 

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 16:06 uur (Bewerkt op: 21-05-2021 17:18)

@Saarloos. Door de vraagstelling: bereken de frequentie die hoort bij deze labda_max wordt expliciet geeist dat je de frequentie berekent... dan is opzoeken / schatten denk echt niet goed, dus ik zou zeggen (helaas) maar 1 punt.

 

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 16:12 uur

@martijn dank! hebben wij ook ingevuld!

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 18:05 uur

" Als een leerling c = 3,0*108 m/s gebruikt en het eindantwoord in 2 significante cijfers noteert, zou ik het goed rekenen. Wanneer het antwoord in 3 significante cijfers genoteerd is, lijkt me dat wel het laatste scorepunt te kosten. "

Ben ik het niet mee eens. Het is hier niet zo dat het toevallig zo uit komt maar het is hier zo omdat de waarde van c getalsmatig gelijk is aan 3,0.10^8 (tot vier cijfers significant). Ik zou zelfs 3.10^8 goed keuren omdat het hier gaat om een tussenstap waarbij het eindantwoord gelijk blijft. Als men dit in een opdracht echt wil bevragen dan zou men met gegevens moeten komen die vijf cijfers significant zijn, pas dan is het noodzakelijk om voor c meerdere decimalen te gebruiken.