Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:32 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:14 uur

Een leerling vult in

R = 1,05 * 10^9 Ωm en vult deze vervolgens in in I = U/R, berekent deze netjes in juist aantal sc en correcte eenheid van I. 

Valt dit te zien als een substantiële vereenvoudiging zoals genoemd in vakspecifieke regels 3.2 oftewel kan ik het completeerfout toekennen? Ik zou zelf zeggen van wel, gezien de oppervlakte zelfs al gegeven was en de soortelijke weerstand niet eens in de binas opgezocht diende te worden. 

Door: Borgonjen | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:30 uur

Ik zou zeggen, 1 punt maximaal.

Binas geeft de formule voor de soortelijke weerstand die nog correct moet worden omgezet.
Helemaal niet gebruiken is voor mij wel een versimpeling. 

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:50 uur

ik zou dit ook als een versimpeling zien

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:59 uur

eens

Door: Bax | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 17:23 uur

...stroomsterkte 68 kA. Toon dit aan met berekening. Leerling rekent dit netjes uit, maar zonder eenheid. Eenheid staat in cv zonder haakjes. Dus laatste punt niet toekennen?

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 17:43 uur

Geeft de leerling het antwoord in Ampere (althans, zijn getalsgrootte komt overeen met 68.10^3) dan zou ik het completeerpunt alleen toekennen als het duidelijk aangeeft dat de gevonden stroomsterkte overeenkomt met de 68 kA. Geeft hij/zij aan dat de gevonden waarde 68 is, dan is het duidelijk dat er een correcte omrekening/inzicht is in het voorvoegsel kilo.

Er wordt niet gevraagd bereken de stroomsterkte, maar alleen 'geef aan dat het overeen komt'. Dus dan is het niet een zwart/wit beoordeling van wel/geen eenheid en dus wel/geen completeerpunt.

Door: Bax | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 17:52 uur

Aha. Het gegeven antwoord is "I = 6,8·10³ ", dus ik ga het punt dan inderdaad toekennen. Bedankt.

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 19:01 uur

6,8 . 10^3 is een factor 10 te klein hé?

Door: Bax | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 21:29 uur

:-D typefoutje - het was een 4

Door: van Garderen | Datum: Zondag 23 mei 2021, 12:38 uur (Bewerkt op: 23-05-2021 12:41)

Toon dit aan met een berekening betekent dat er een complete berekening moet staan met significantie en eenheid.

Dit is landelijk ook bevestigd. Bijvoorbeeld ook in vraag 18 zie landelijk verslag.

 

Significanttie of eenhedenfout kosten wel een punt

 

Deze formulering wordt gekozen als de waarde verder nog gebruikt moet worden. Het is goed om de leerlingen aan te leren zo'n vraag als een gewone berekenvraag te zien.