Vraag 13

Vraag 13

Door: Muller | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 19:31 uur

opmerkingen

Antwoord:

Door: Vic Dhooge | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 08:54 uur

Leerlingen noemen schadelijk bij inademen. Dat is niet zo gek, aangezien ze hier zelf bij vraag 2 op zijn gewezen. Hierover staat echter niets in het correctiemodel. Normaal zou ik zeggen: onjuist, maar door vraag 2 twijfel ik.

Door: Luc Bonten | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 09:05 uur

zou ik goed rekenen. Verschillende stikstofoxiden zijn namelijk schadelijk inademen.

Wat verder ook nog een negatief effect van NOx is en niet genoemd is in het CV: eutrofiëring/vermesting.

Door: Joost van Vijfeijken | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 09:17 uur

Heb ik fout gerekend aangezien het expliciet over de luchtkwaliteit gaat en niet over het effect bij mensen.

Door: Manon van der Waal | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 11:21 uur

@Joost

Als het slecht is voor mensen gaat kan je toch beargumenteren dat de luchtkwaliteit omlaag gaat?

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 15:10 uur

@Joost en @Manon:

Zo redeneer ik ook. Als NO2 (NOx) giftig is, en het komt vrij, gaat de luchtkwaliteit toch omlaag? Je wil het toch niet inademen? Is dat te ruimdenkend?

 

Overigens, wat ik lastig vind: smogvorming is goed, rook is fout. 

Door: Fokke de Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 15:26 uur

Eens wat betreft "slecht voor de gezondheid". Immers, veel tekstboeken leren, dat door NOx smog ontstaat (zoals ook in het CV staat), én dat smog ademhalingsproblemen geeft. Als een leerling even niet meer op het woord "smog" kan komen, maar wel deze consequentie heeft onthouden, ben ik ook genegen dat goed te rekenen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 21:35 uur

Maar ja....wat als er gezegd wordt: stinkt.....of :     ruikt prikkelend. 

Probleem zit hem hier in het woord "luchtkwaliteit" volgens mij.

 

Trouwens, waarom staat een goed antwoord bij de opmerking en niet bij de voorbeelden? Wat is daar nou de boodschap van?

 

Door: Paul Maas-Bink | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 11:43 uur

'slecht voor luchtwegen' lijkt me ok, maar alleen het woord 'giftig'. Is dat voldoende? of moet erbij  'voor mens'. Zo ook 'schadelijk voor mens', is dat voldoende? Tabel 97 geeft al heel wat bij stikstofoxiden.

Door: Crielaard | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 13:16 uur

Antwoordmodel is m.i. ziezo raar. Er wordt gevraagd naar effecten op LUCHTkwaliteit, zure neerslag lijkt me daar niet direct op aansluiten. Ik ben ook geneigd om antwoorden als "stikstofoxiden zijn giftig bij inademen" goed te rekenen. Er staat overigens in de tekst al wel dat stikstofoxiden schadelijk zijn... Wellicht moet "bij inademen", of "ook voor de mens" oid er wel bij

 

Door: Horstink | Datum: Maandag 27 mei 2019, 21:31 uur

NO2 is ook een broeikasgas slaat dit dan ook niet op de luchtkwaliteit?