Vraag 30

Vraag 30

Door: Willem Jan Wolferink | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 18:59 uur

Bij vraag 30 staat bij de laatste opmerking dat er geen extra ionische vloeistof mag ingevoerd worden, tenzij deze wordt afgevoerd op een ander punt. Ik vraag mij dan echter wel af waar de Cl- van de natriumchloride afvoer vandaan komt. Tenzij ik het verkeerd las, komt deze uit de ionische vloeistof en kan deze dus nooit volledig gerecirculeerd worden, zonder extra Cl- ergens toe te voegen.

Antwoord:

Door: Luc Bonten | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 11:24 uur

De chloride ionen worden met het zoutzuur aangevoerd en als natriumchloride afgevoerd

Door: Willem Jan Wolferink | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 14:09 uur

Daar had ik inderdaad overheen gelezen

Door: van Oosterum | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 10:27 uur

Ik heb leerlingen die de pijl van bijvoorbeeld stofstroom 4 niet aan laten sluiten op stap 1 maar op de pijl boven stap 1. Moet ik dat fout tellen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 21:57 uur

Ja. Alhoewel de benaming "Stap 1" raar is voor een reactor, is dat toch wat het volgens de vraagstelling en afspraken is...het mengen vindt plaats in de reactor, niet ervoor.

 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 17:05 uur

Ik zou dit niet fout rekenen. Het samenvoegen kan ook vlak voor het mengen gebeuren, danwel bij binnenkomst in het mengvat. Het lijkt me niet direct een probleem. Hoewel het netter zou zijn om de stroom op het blokje aan te laten sluiten. 

Door: Kees van der Klauw | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 22:33 uur (Bewerkt op: 25-05-2019 22:58)

Ik heb een flink aantal leerlingen die de term "Noteer de ontbrekende pijl ...." letterllijk heeft genomen en dus geen pijlen heeft getekend maar waar in het cv een pijl staat een nummer heeft genoteerd. Deze leerlingen lezen niet goed, want er staat ook "....en de nummers van de volgende ontbrekende stoffen bij deze pijlen."

Kan iemand mij een suggestie doen hoe ik hiermee moet omgaan?

Ik vind de opdracht "Noteer de ontbrekende pijl " ook wel een enigszins verwarrende opdracht. Waarom staat er niet gewoon in de opgave "Teken de ontbrekende pijlen en noteer de nummers van de volgende ontbrekende stoffen bij deze pijlen: 1 ...... "etc. ?

Door: Vissers | Datum: Zondag 26 mei 2019, 08:48 uur (Bewerkt op: 26-05-2019 08:49)

Bij mij ook behoorlijk wat leerlingen die geen pijlen, maar wel correcte nummers aangeven.

Kun je dit als "doorreken-fout" opvatten? 1 punt afhalen van behaalde score?

Ik denk ook dat als in de vraag "teken de pijlen" zou staan, het voor deze leerlingen duidelijker zou zijn.

Door: Kees van der Klauw | Datum: Zondag 26 mei 2019, 15:34 uur (Bewerkt op: 26-05-2019 16:44)

@Vissers

Ik heb dat dus voorlopig maar gedaan. Dus als alle nummers goed zijn en er is geen recycling getekend van de ionische vloeistof dan heb ik 2 punten gegeven (1p aftrek omdat de ionische vloeistof niet is gerecycled en 1p aftrek omdat consequent alleen nrs. zijn genoteerd en geen pijlen waar de nummers bij staan).

Ik ga morgen nog even met mijn twee collega's overleggen en dan beslissen we of we dit ook nog mailen aan het CvTE; ik vind het namelijk een fout in de opgave.

Door: Wiekart-van Heek | Datum: Zondag 26 mei 2019, 15:35 uur

Als leelingen geen pijlen hebben getekend, dan krijgen ze jammer genoeg geen punten. Je kan namelijk niet zien of de pijlen de juiste kant op gaan.

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 26 mei 2019, 19:49 uur

Ik heb er ook een paar die geen nummers maar toch namen hebben gedaan...lijkt mij oké, toch?