Vraag 07

Antwoord:

Door: Broekzitter | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 10:10 uur

@Rick:

Ik vind dat Ruud een punt heeft, immers heeft de leerling duidelijk gebruik gemaakt van de figuur om het hoogteverschil uit te rekenen.

Hiervoor is dus ook specifiek het tijdstip 1,27 gebruikt. Slechts de mededeling dat de groep weerstand ondervindt is over het hoofd gezien.

Ik zou 2 punten ook uit kunnen leggen mits er netjes is afgelezen en berekend.

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 14:32 uur (Bewerkt op: 25-05-2019 14:35)

@ruud

Dat een leerling slecht leest, maakt niet dat het antwoord natuurkundig correct is of hier een alternatief zou kunnen zijn.

Het zinnetje staat er ook om die reden in. Als er wrijving is, dan is energiebehoud op deze manier fout.

Een goede toets voor regel 2.3.3 is: Als de leerling alles goed zou doen, komt hij dan op de goede uitkomst. Het antwoord is in dit geval duidelijk nee

Ik heb het zelf niet goedgerekend en ik heb op de vergaderingen er niemand een lans voor horen breken.

 

Door: Broekzitter | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 19:42 uur

@Ruud,

Daar heeft van Garderen een punt, het juiste antwoord zou normaliter via deze route niet gevonden kunnen worden (al heeft 1 van mijn leerlingen een antwoord binnen de marges van het aangepaste correctiemodel ...). Zelf zou ik uitkomen op 12,5 m/s met een hoogteverschil van 8 meter voor het drietal. 

Aan de vorm van de grafiek is te zien dat er nauwelijks weerstand is op het gevraagde traject (daarom komt het ook bijna uit), maar in de algemene zin is dit natuurlijk niet de methode om momentane snelheden te bepalen.

Door: Bart Grendelman | Datum: Zondag 26 mei 2019, 12:26 uur

Wat ik lastig blijf vinden bij deze vraag is dat de margen bij het eindantwoord staat aangegeven. Ik kom nu in mijn 2e correctie een leerling tegen die de raaklijn niet op t=1,27 s heeft getekend. Daardoor komt de leerling ook buiten de marge.

 

bolletje 1 is dan weg vanwege het verkeerde tijdstip waarop de raaklijn is getekend.

Is bolletje 3 dan ook weg doordat de leerling buiten de marge komt?

Door: van Garderen | Datum: Maandag 27 mei 2019, 08:15 uur

Daar zijn de meningen over verdeeld, zie ook NVON verslag

Ik zie nergens staan dat je het derde bolletje moet aftrekken als de waarde niet binnen de marge is. Dus waarom. De leerling heeft geen goede lijn getrokken. Om verscheidene redenen, vaak het niet goed aflezen van de horizontale as. Dan is dat de reden dat hij buiten de marge komt en dus niet het volledig juiste antwoord (binnen de marge). Dat bestraf je bij bolletje 1. Als de lijn echt geen raaklijn is, dan wordt de discussie lastiger, zie NVON verslag.