Lego Mindstorms EV3 in de klas

Norbert van Veen, docent Natuurkunde/Science op het Fons Vitae Lyceum te Amsterdam

Robotica als vorm van STEM-onderwijs lijkt niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs. De (onderwijs)markt wordt overspoeld met nieuwe robots die in te zetten zijn in de klassenpraktijk. Namen zoals Ozobot, Dash & dot, Cozmo, Microbit en Arduino zullen menig docent wel bekend in de oren klinken. Het is lastig om uit het enorme aanbod te kiezen en belangrijker nog; welk systeem kies je om een leerlijn op te zetten met het aangeschafte materiaal? (Zodat het niet na één keer gebruiken in de kast blijft liggen.)

Multi-inzetbaar
Om een leerlijn op te zetten met een ro-boticasysteem is het fijn als het product multi-inzetbaar is. Als docent wil je dat je er van alles mee kunt bouwen, er mee kunt meten, er op een eenvoudige en op een iets moeilijkere manier mee kunt programmeren en dat leerlingen zich in alle leerjaren aangetrokken voelen tot de robot.  Op het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam is er voor gekozen om met LEGO Mindstorms® aan de slag te gaan. Het fijne van dit systeem is dat het heel degelijk en duurzaam is en een heel toegankelijke programmeeromgeving heeft.

Toepassingen
Naast de reguliere programmeeromge-ving is het ook mogelijk om programmeertalen zoals Python te gebruiken om de Robot aan te sturen.  Leerlingen van alle leerjaren tot en met 6VWO kunnen er zo op hun eigen niveau aan werken. Soms is dat in reguliere lessen (science of informatica), of leerlingen kiezen de Mindstorms-robot voor een PO of PWS. Zo zijn er bijvoorbeeld al een sudoku solver en een poging tot het namaken van een cd-speler geweest. In de reguliere lessen bouwen de leerlin-gen (3VWO) een robot met een klauw die als doel heeft om zo snel mogelijk een bom uit een Rescue-veld te halen en naar een veilige plek transporteren. Deze opdracht gaat altijd gepaard met veel enthousiasme.

Beginpunt
Omdat de leerlingen het programmeren lastig vinden geef ik een bestaand programma wat het net niet helemaal goed doet. De leerlingen moeten het aanpassen zodat het voor hun robot werkt. Soms heb ik weleens een groepje eigenwijze leerlingen die zelf het programmaatje vanaf het begin gaan programmeren.

Nascholing
Naast mijn werk als docent Natuurkun-de/Science op het Fons Vitae Lyceum werk ik ook bij CMA en geef daar onder andere nascholing LEGO Minstorms EV3. De nascholing richt zich op docenten en TOA’s, die willen leren om te gaan met de software en hardware. Tijdens de werkgroep gaan we in op de mogelijkheden van de LEGO Mind-storms EV3 en doen de deelnemers eenvoudige programmeeropdrachten. Tevens is er ruimte voor het uitwisselen van lesideeën. 
Meer leren over robotica in de les? Op de Bètatechniekdag verzorgt Norbert een workshop over dit onderwerp. Ook in andere workshops kom je robotica tegen, waaronder de LEGO Mindstorms EV3.

2018-Q1-Terugkoppeling-emotion-lego-mindstorms-ev3-in-de-klas.pdf
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2018 • nummer 1 • bladzijde 20 • auteur Peter van der Putten