Vraag 26

Vraag 26

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:20 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Hurenkamp | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 20:34 uur

Je komt er met logisch nadenken en enig algebraïsch inzicht ook wel uit (en dat mag een vwo’er best kunnen, al is het aan een eind van een examen niet altijd even fris/gemakkelijk), maar toch...

In alle raadplegingsrondes rondom het nieuwe examenprogramma heeft de reactiesnelheidsvergelijking er heel lang in gezeten. In de laatste fase van de besluitvorming is dat stukje stof bewust en expliciet verwijderd uit de conceptsyllabi CE (wegens overladenheid, ik heb de veldraadplegingstukken nog thuis liggen). Natuurlijk is er C4.4 (berekenen reactiesnelheid m.b.v. gegevens over de reactie) in de examenspecificaties van de syllabus, maar men gaat ogenschijnlijk wel uit van enige vertrouwdheid met het concept reactiesnelheidsvergelijking. Hoewel de reactie(snelheids)constante wel als onbekende grootheid wordt geïntroduceerd, dat zij gezegd.

Misschien een restantvraag uit a) oude tijden of b) pilotexamenontwikkeling, maar ik had iets meer tekstuele introductie op dit begrip/concept binnen de examentekst netter gevonden. Opname in deze vorm vind ik geen schoonheidsprijs verdienen, al blijft het strikt genomen binnen de ruimte van de CE-specificaties.

Morgen ontvangst examenwerk... Maar eens zien of mijn herkansende leerlingen er (aan het einde van het examen) iets van hebben weten te maken.