Vraag 22

Vraag 22

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:20 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Ballijns | Datum: Donderdag 20 juni 2019, 11:59 uur

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom het nummer van de tabel niet genoemd is? Als je niet in de gaten hebt dat de vorming van NO een evenwichtsreactie is, ga je niet op zoek naar tabel 51 (Binas). Voor 2p uitleggen (als de evenwichtsvergelijking is gegeven) dat het evenwicht naar rechts verschuift aan hand van gegevens uit Binas, was een elegantere manier geweest om dit inzicht te toetsen.

Door: Bert Keegstra | Datum: Zondag 23 juni 2019, 08:20 uur

Je ook beredeneren dat het evenwicht naar rechts verschuift zonder de BINAS tabel te gebruiken. Ik moet bekennen dat de tabel in mijn lessen eigenlijk geen plek heeft. (Maar dat zou voor sommige lln mischien wel kunnen helpen)

Door: Bert Keegstra | Datum: Zondag 23 juni 2019, 08:23 uur

Ik heb een leerling die niet benoemd dat deze reactie een evenwichtsreactie is, maar wel aangeeft dat er bij hogere temperatuur meer NO ontstaat omdat de reactie endotherm is.
In mijn beleving is het antwoordmodel zo bedoeld dat je de 1e bullet scoort als je aangeeft dat de reactie een evenwicht is en de 2e bullet als je aangeeft dat de reactie naar rechts schuift. Mag ik voornoemde leerling een punt toekennen of is de 2e bullet ook niet gescoord omdat de term evenwicht ontbreekt?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zondag 23 juni 2019, 11:17 uur

Ik zou het 2e punt wel geven, er is een relevant gegeven uit Binas gebruikt om een correcte redening te geven.

Door: Bert Keegstra | Datum: Zondag 23 juni 2019, 14:40 uur

@Molenkamp-Gorter: dank voor de reactie.

Even wat meer context: Het betreft een dispuutje tussen mij als examinator en de 2e corrector. Ik ben daarom benieuwd naar meer reacties :)