Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:44 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Jahangir | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:10 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 18:11)

Ik kom redelijk vaak tegen dat leerlingen wel zeggen dat de electroneutraliteit hersteld moet worden o.i.d., maar niet expliciet zeggen dat dat in een verhouding van 1:1 moet. Dat is juist hetgene waar ze een punt voor krijgen, per OH- 1 positief deeltje, en ik reken het dus niet goed. Ben ik hier te streng, het CV spreekt tenslotte va notie..?

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 18:15 uur

Zou ik goed rekenen. Elektroneutraliteit (bij OH- en H+ / NH4+) is 1:1.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Maandag 13 mei 2019, 07:07 uur

Eerste vraag:

Als een leerling het volgende antwoord: "De NH4+ en H+ die het membraan passeren reageren met OH- en dus blijft de pH gelijk" verdient de leerling dan niet direct beide bolletjes? Wanneer de verhouding namelijk niet 1:1 zou zijn dan bleef de pH niet gelijk maar zou dalen of alsnog stijgen..... die noties bezorgen mij altijd een hoop hoofdbrekens.

Tweede vraag: Er is volgens mij vakinhoudelijk niets fout door een toevoeging dat NH4+ en H+  "dus een bufferende werking hebben" ofwel?

Door: Hurenkamp | Datum: Maandag 13 mei 2019, 10:58 uur

Die "bufferende werking" zou bij mij verdedigbaar zijn bij de 2e bol. 
Het model is m.i. dermate expliciet over de notie dat de aantallen negatieve en positieve ionen moeten matchen (ook al hoeft het woord elektroneutraliteit/ladingsneutraliteit...), dat dit zichtbaar moet zijn in het antwoord om bol 1 toe te kennen. Helaas heeft slechts een (afgetekende) minderheid van mijn leerlingen dit zo doorzien én voldoende netjes opgeschreven.

Door: Bianca Butter | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 08:57 uur

Als ik de syllabus goed doorlees hoeven de leerlingen de zuurwerkende kracht van NH4+ niet te kennen. (domein B1.8)
Pas als er naar tabel 49 wordt verwezen mag dit.

Het cv geeft voor het tweede bolletje de vermelding dat zowel NH4+  als H+ reageert met OH-.

Ik heb het idee dat dit dus niet kan.

Of zie ik iets over het hoofd? 

Door: Lam | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 09:07 uur

Alleen Hlijkt mij voldoende in verband met de molverhouding.

Door: Daemen | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 17:01 uur

Een zeer compact antwoord zou bij mij volgend antwoord krijgen. Is dit te rechtvaardigen?

NH4+ en H+ reageren met OH- is bolletje 2

tot water is bolletje 1

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 23:21 uur (Bewerkt op: 15-05-2019 23:22)

In de kringbespreking in Nijmegen werd het als volgt uitgelegd:

Voorbeeld bolletje 2:

H+ en NH4+ reageren met OH- (tot water) zodat de pH niet verandert

Levert dus slechts 1 punt op.

Dit antwoord bevat alleen de notie van de leerling dat er een zuur-base reactie plaatsvindt (in dezelfde verhouding van zuur met base). Voor bolletje 1 is een notie van herstel van elektroneutraliteit nodig, dus moet over ladingtransport gaan. Die dan 1:1 is in dit geval. Dus zegt men op de kringbespreking krijg je voor het hierboven genoemde antwoord slechts 1 punt. Hoewel de leerling duidelijk maakt dat de stoffen in een verhouding 1:1 reageren, omdat de pH niet verandert, legt de leerling niet uit waarom er een verhouding van 1:1 aanwezig is, wat een gevolg is van die elektroneutraliteit. En dat laatste is hetgeen je het eerste bolletje voor mag toekennen.

Dus zo heb ik het dan maar nagekeken.

Nu is voor mij het eerder gegeven antwoord op mijn vraag van collega Hurenkamp ook duidelijk! Ik 'las' het correctiemodel heel anders.

Door: Wiersma | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 11:41 uur

Ik ben benieuwd wat jullie met het volgende doen:

In de tekst wordt gesproken over Na+ en K+. Er is een handjevol leerlingen die goed beginnen over de reactie van NH4+ en H+ tot H2O. Echter gaan ze daarna aan de haal met Na+ en K+ met de opmerking dat daar niet voor wordt geneutraliseerd. Onzin natuurlijk, maar hoe hier mee om te gaan?

Ik doe nu het volgende:

Bolletje 1 niet, want dit geeft bijna geen leerling aan.

Bolletje 2 wel, maar een minpunt voor de fout met Na+ en K+.

Leerlingen komen dus uit op nul punten. 

Wat vinden jullie? Is bolletje 2 toch verdedigbaar of zijn jullie het met mij eens?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 11:03 uur

Met je eens.