Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:43 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 22:09 uur

Bedoelt het CV hier dat 0,38 of 0,40 aflezen echt fout is? Of is het woord "tussen" onhandig gekozen? De assen zijn in 1 significant cijfer gegeven...
Bij opgave 28 mogen de lln er veel verder naast zitten, daar lijkt 1,69 nog goed terwijl het volgens mij ongeveer 1,57 moet zijn.

Begrijpt iemand hoe dit zit?

 

Door: Kooijman | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 22:51 uur

De geaccepteerde marge voor het aflezen van grafieken is typisch +/- 1 mm op het papier; je mag er 1 hokje naast zitten.

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 14:45 uur

Dan zou 0,38 en 0,40 goed moeten zijn, maar niet volgens CV,

Vanwege 1 significant cijfer bij de assen is aflezen in 3 significante cijfers geen optie, dus is er volgens het CV geen foutmarge bij het aflezen, dat lijkt me een foutje.

Door: Harry Schreurs | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 22:30 uur

0,38 ligt op de roosterlijn. In het diagram kun je zien dat de grafiek op die plaats echt niet de roosterlijn snijdt en evenmin de roosterlijn van 0,40. Dus 0,38 kan het nooit zijn en 0,40 ook niet.

Door: van der Zande-Hulshof | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:22 uur

In de tekst staat: Het gehalte melamine in de monsters is hierbij uitgedrukt als gehalte N in mass-ppm.

Een leerling leest dat als gehalte melamine = gehalte N. Wat ik niet vreemd vind. Hoe gaan we hiermee om???

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:36 uur

Ik heb hierbij alleen het derde bolletje niet toegekend. De eerste twee bolletjes zijn vaak goed gegaan, maar dan gaan ze inderdaad de fout in met het lezen en komen ze op verkeerde wijze uit op een verkeerde dosis melamine. Het vierde bolletje (consequente conclusie) kan dan wel weer worden toegekend

Door: Kooijman | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 23:50 uur

@van der Zande-Hulshof

Deze ben ik ook heel vaak tegengekomen. Ik ben het wat dat betreft met collega Hoogendam-van der Heijden eens dat dit alleen *3 kost.

Ik vind het overigens wel wat vreemd dat hier gevraagd wordt om de vermenigvuldigingsfactor die al eens gebruikt is 2 pagina's terug er weer op na te slaan. Het is vrij duidelijk dat leerlingen dit niet verwachten.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 12 mei 2019, 13:21 uur

Volgens het praatpapier voor de examenbespreking op de website mag 0,38 en 0,40 ook worden goedgerekend.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 16:26 uur

Leerlingen missen massaal bolletje 3, waar "het echte werk" moet gebeuren. Dit missen kan gaan over een slordige dimensiefout (0,765 kg = 765 mg.. au!) of het zoals hierboven besproken onderscheid tussen melanine en stikstof (factoren 126, 14 en 6) in t geheel over t hoofd zien.

De puntenverdeling is bij deze vraag toch echt wel wat onevenwichtig. Aflezen = 1p (waarbij ik nog wel eens 0,44 zie, ze hebben dan 0,8 op de y-as voor 0,7 aangezien....) . Eén stap rekenen met een dichtheid = 1p. Moeilijke dingen omrekenen = 1p. Consequente conclusie, ook al is er bij de omrekening vanalles niet in orde =1p.

Enerzijds fijn (voor de leerling), heel snel 3p. Anderzijds.... wat toetsen we nu?

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 16:43 uur

waarbij ik wel even wil opmerken dat consequente conclusie niet genoeg is voor bolletje 4, de omrekening vanwege de 5,0 kg zware baby zit hier ook nog bij!