Vraag 05

Vraag 05

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:39 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Ruben Koster | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 21:55 uur

Net als bij vraag 4 heel veel leerlingen die het over de resulterende kracht en de wrijvingskracht beginnen (F_res = F_voortstuwend - F_wrijving). Soms wordt vermeld dat dit mag, omdat v gelijk is voor beide dames. Mag het eerste punt hier ook zonder die uitleg gegeven worden?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 22:27 uur

Ook het voorbeeldantwoord vermeldt niet dat de snelheden gelijk zijn. Lijkt mij geen enkel bezwaar dus.

Door: Liliane Bouma-Ploumen | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 23:21 uur

Welke punten geef je  je bij conclusie dat wrijvingskrachten bij hardlopen groter zijn omdat Pres kleiner is? Is redenering voldoende? Kun je zonder redenering 2de bol geven?

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 23:31 uur

De conclusie moet wel consequent ergens uit volgen. Dus zonder onderbouwing zeggen dat kleinere Pres betekent dat Fw groter is, is geen consequente conclusie.

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 09:31 uur (Bewerkt op: 18-05-2019 09:53)

-

Door: van Oss | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 13:19 uur

Had bij het correctievoorschrift niet expliciet benoemd moeten worden dat de snelheid van beide dames op t=6 s gelijk is?  Pw,Schippers > Pw,Wust. Dat is duidelijk. Maar als de snelheden verschillend zouden zijn kun je daaruit niet concluderen dat Fw,Schippers > Fw,Wust.  (Ik gebruik P = F•v)

Door: van Dijk | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 14:55 uur

Ja dat ben ik met je eens: v is gelijk op dat moment zou eigenlijk genoemd moeten worden

Door: Nelk | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 15:35 uur

Een leerling die op grond van P = Fv concludeert dat de wrijvingskracht bij hardlopen kleiner is, verdient wel het 2e bolletje? Heb er een beetje moeite mee, want dat is dan makkelijk verdienen, maar op grond van het antwoordmodel lijkt dat wel te moeten.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Zondag 19 mei 2019, 01:23 uur

Pres = voorwaarts vermogen - de wrijvingskrachten. 

Wat als iemand dus wrijvingskrachten i.p.v. wrijvingsvermogen noemt?

Door: Maaike van Egmond | Datum: Zondag 19 mei 2019, 07:35 uur

Hermine: ik heb het ook gezien, ik heb het eerste bolletje niet gegeven, maar wel het tweede wanneer de rest klopte.