Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2019, 22:25 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Paul Stoop | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 14:50 uur

Interessant om te lezen dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met significantie nadat het correctievoorschrift daarmee zelf de fout in gaat. Je mag m.i. aannemen dat de "100 m" tot op de mm is uitgemeten bij zo'n wedstrijd. We trekken dus twee getallen van elkaar af met 4 significante cijfers. Volgend se regels van de (ok, middelbare school-) kunst krijg je dus 9,251 - 9,200 = 0,051 m/s.

Door: Bart van de Laar | Datum: Zondag 19 mei 2019, 08:41 uur

Volgens de regels van de middelbare school is bij de deling '100' een getal met drie significante cijfers en krijg je dus als eindantwoord 0,05 m/s.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Zondag 19 mei 2019, 13:08 uur

Hoeveel punten geven jullie voor leerlingen vroegtijdig afronden? Bijvoorbeeld  100/10,81 = 9,3; 100/10.87 = 9,2 dus Δv = 0,1 m/s.
Zou ik normaal altijd een punt voor aftrekken. Maar nu staat er dat we geen rekening hoeven te houden met de significantie. Dus ik neig nu toch naar 2 punten. Terecht?

Door: Hermans | Datum: Zondag 19 mei 2019, 15:10 uur

Wat doe ik met een leerling die bij de eerste stappen afrondt op 9,25 en 9,20 om er in het antwoord 0,050 of 0,0500 van te maken.

In principe is dit fout maar aangezien significantie hier niet bekeken wordt toch goed rekenen?

0,051 en 0,0511 zijn natuurlijk wel gewoon goed.

Een andere leerling maakt er 0,0512 van wat dan weer fout is door fout afronden.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 09:32 uur

∆v = 0,1 m/s door vroegtijdig te grof afronden geef ik wel een punt. Niet alleen omdat je bij deze vraag überhaupt niet op significantie hoeft te letten, maar ook omdat je er volgens de algemene regels één significant cijfer naast mag zitten. In dit geval werkt dat door een cominatie van delen en aftrekken door in het eindantwoord, waarbij m.i. 0,1 m/s sowieso goed genoeg zou zijn.

Door: van Dijk | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 14:26 uur

Volgens mij is 0,050 en 0,0500 fout want verkeerd afgerond, net zoals 0,0512 fout is.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 10:48 uur

@vandijk dat ligt eraan hoe de leerling tussendoor heeft afgerond, ik zou dat narekenen