Incompetente of ongeïnteresseerde collega's bij examencorrectie?

Incompetente of ongeïnteresseerde collega's bij examencorrectie?

Door: van de Velde | Datum: Zondag 26 mei 2019, 16:14 uur (Bewerkt op: 26-05-2019 16:30)

Ik vind dat die beeldschermexamens, zoals ze nu zijn georganiseerd, problematisch blijven. 

Mijn school organiseert die beeldschermexamens meestal in dezelfde week als de papieren examens. Ook dit jaar weer. Dat is relatief laat.

Laat ik eens stellen dat er 400 scholen in Nederland zijn met KB-nask-1 examengroepen, en dat driekwart daarvan mij bij het afnemen en corrigeren is voorgegaan. Dat zijn 300 examengroepen.

Bij het corrigeren tref ik een fout aan in een examenvraag. Welke fout zal ik in het midden moeten laten, inhoud van die examens mag niet besproken worden, maar een kwart tot een derde van mijn leerlingen kost het een punt (ik ga er van uit dat een aantal het tòch wel fout gedaan zou hebben ook al was de vraag correct geweest). Er zijn een stuk of tien varianten van die examens, ik ga er van uit dat elke vraag wel in een drie-viertal examenvarianten terugkomt.  Een honderdtal collega's moet diezelfde vraag dus al vóór mij hebben gezien. Maar als ik hem meld aan het CvTE weet men daar nog van niks.....

Een erratum rondsturen kan niet meer. Teveel collega's zouden dan opnieuw moeten gaan corrigeren. Mij wordt gezegd dat er in de normering rekening mee gehouden zal worden.

Maar over het feit dat ik de eerste ben die die fout meldt kun je een paar zéér indringende vragen stellen. 

Als men die fout als corrector niet zag, oei... haastig of incompetent? 

Als men de fout wèl zag, maar hem niet meldde, oei.... waarom niet? 

  • - negatieve ervaringen met het examenloket? Levert toch niks op?
  • - geen zin om tijd te maken voor zo'n melding?
  • - gewoon de punten toegekend, laat ze het maar uitzoeken?
  • - niet te druk om maken, het is maar één punt van de 60?
  • -  ......................................

Ook gezien de ervaringen met papieren (vroeger BB, KB en TL, nu nog TL)-examens vraag ik me werkelijk af hoeveel punten in die beeldschermexamens onterecht toegekend of onthouden worden. Foutjes maken we allemaal, maar eens in de twee-drie jaar tref ik als tweede corrector wel een pakje examens waar ècht veel aan mankeert. Ik vraag me af hoe ernstig dat probleem in de KB-examens is. Na deze ervaring vraag ik me dat des te meer af.  En wat gaan we daaraan doen?

Jan van de Velde

Antwoord:

Er zijn nog geen reacties