Vraag 48

Vraag 48

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 17:13 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Tosca Tamis | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 08:19 uur

Ik vind dit geen goede vraag. De context impliceert wel dat het om voorbehoedsmiddelen gaat, maar de vraag vraagt om “Een andere betrouwbare manier waarop zowel mannen als vrouwen kunnen zorgen waarop ze geen kinderen kunnen krijgen.” 

De manier vind ik nogal vrij te interpreteren. In het antwoordmodel wordt “onthouding/sterilisatie” opgeschreven. Veel leerlingen hebben bij deze vraag “castratie” opgeschreven. In principe zorgt castratie er ook voor dat mannen en vrouwen geen kinderen kunnen krijgen. Er wordt gevraagd naar een “manier” en niet naar een “voorbehoedsmiddel”. 

Daarnaast hebben veel leerlingen “vrouwencondoom” opgeschreven. In de tekst worden manieren genoemd waarop mannen en vrouwen geen kinderen kunnen krijgen. In de vraag worden andere manieren genoemd waarop mannen en vrouwen geen kinderen kunnen krijgen. Als condoom al gegeven is in de tekst, moet vrouwencondoom ook goedgekeurd worden, gezien dit dan ook een manier is waarop mannen en vrouwen geen kinderen kunnen krijgen. 

Dezelfde vraag rijst bij ons op over prikpil en implantaat. Worden deze goedgekeurd omdat deze methoden niet genoemd zijn, of worden deze afgekeurd omdat het andere voorbeelden zijn van de eerder genoemde voorbehoedsmethoden?

Er zijn een heleboel antwoorden mogelijk op deze vraag door de vraagstelling. Ik vind dit een slordige vraag.