Vraag 35

Vraag 35

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:32 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: den Oudsten | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 21:49 uur (Bewerkt op: 17-05-2019 15:03)

In het antwoordmodel staat vermeld dat er een 'rechte lijn' door of langs de meetpunten moeten worden getrokken. Wordt hiermee geimpliceerd dat de lijn met een geodriehoek/liniaal getekend MOET worden?

Als een leerling dit uit de losse pols heeft getekend, maar wel een vrij rechte lijn heeft geproduceerd, mag het punt voor het 'tekenen van een rechte lijn' toegekend worden?

Grafiek opdracht 35

Door: Peters | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 22:43 uur

Als je niet kunt zien dat er geen geo of lineaal is gebruikt lijkt me dit niet aan de orde. In alle andere gevallen zou ik het met de 2e corrector overleggen. een 'vrij rechte lijn' is lastig te beoordelen zonder de grafiek te zien die de lln gemaakt heeft.

Door: den Oudsten | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 15:04 uur (Bewerkt op: 17-05-2019 16:59)

Voorbeeld heb ik toegevoegd aan het 1e bericht. 

Is dit de punt waard voor 'rechte lijn' ?

Door: Overweg | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 14:56 uur

De leerling hoort hier te weten dat er een rechte lijn door de punten hoort te gaan.
Als er geen geodriehoek/lineaal is gebruikt mist de leerling m.i. dit punt.

Indien er een kromme was gevraagd en de leerling 'hakkie-tjakkie' van punt tot punt gaat met een geodriehoek mist deze evengoed een punt. Wat mij betreft een vergelijkbare situatie.

Door: van de Velde | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 15:37 uur (Bewerkt op: 22-05-2019 15:38)

Leerling gaat hier gewoon kronkelend van punt naar punt. Dat de punten toevallig bijna op een rechte liggen maakt van de lijn geen rechte. Een wat onvaste lijn die een tikje onder het middelste en een tikje boven het voorlaatste punt was gegaan zou je als een rechte hebben kunnen bestempeld. Dit niet.