Vraag 24

Vraag 24

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:31 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Gemeren | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 15:40 uur

Veel leerlingen constueren adhv de kettingen. Ik vind het onzin dat dat meteen 3 punten (0,4 op je examencijfer) kost, ik vind dat ze iig het derde bolletje dan nog moeten kunnen verdienen. Die handeling staat los van welke constructie je ook maakt.

Door: Zwol | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 15:54 uur (Bewerkt op: 16-05-2019 15:56)

Ik heb hier inderdaad ook moeite mee.

Een aantal leerlingen maken onderstaande tekening:

https://drive.google.com/file/d/10IYjtU1F40pvRSwJL8Y8biMf88_yGGd6/view?usp=sharing

Het correctie model geeft aan:

"Als de kandidaat de zwaartekracht vanuit P niet (juist) heeft ontbonden, voor deze vraag geen scorepunten toekennen."

Dus 0 punten.

Of interpreteer ik deze regel te streng?

Door: Thom Magré | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:26 uur

Het is onjuist ontbinden. Ben het er mee eens dat het jammer is dat de leerling daardoor ook met het tekenen en berekenen van de kracht geen punten meer mee kunnen scoren. 

Heb de regel echter wel zo gehanteerd aangezien het rekenen met krachtenschaal bij de vorige vraag al vrij gemakkelijk een pint te scoren was.

Door: Tel | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 17:32 uur

Deze discussie is ieder jaar weer hetzelfde. 

Voorstel voor volgend jaar:  om bolletje 1 en 2 vast te houden als het gaat om niet goed ontbinden dus geen 2 punten.

bolletje 3 handhaven, dat gerekend wordt met de ontbonden vector en daar mbv krachtenschaal een waarde uit komt.

Op deze manier toets je ontbinden, zuiver tekenen ( marge wat mij betreft +-0,1 cm) en rekenen met krachtenschaal.

Vraag 23 is al gedaan, maar beter is om deze soort vragen te combineren