Vraag 21

Vraag 21

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:30 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Peters | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 11:54 uur

Plastificeren is ook een juist antwoord toch?

Door: van Loon | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 15:37 uur

Plastificeren sluit af voor zuurstof en vocht, Prima bescherming!! 

Door: Zwol | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:07 uur

Ik heb een aantal leerlingen, die het weghouden van water/vocht noemen als manier om te beschermen tegen roest.

Hier heb ik een beetje twijfel of dit goed is.

Ze geven aan dat het voorkomen van nat worden het roesten voorkomt.

Maar een dergelijke constructie; zal in de praktijk bij gebruik in een vochtige situatie gebruikt worden. Je kunt hem niet gaan binnezetten als het een dag dreigt te gaan regenen.

Door: Peters | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:09 uur

Vocht is slechts een katalysator voor het roesten.

Door: Thom Magré | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:22 uur

@Zwol, ook bij mij veel leerlingen met dat antwoord. Vind het hier niet realistisch en heb het dus fout gerekend. 

Had wel een leerling die verzilveren heeft genoemd, heb ik, naast plastificeren en lakken ook goed gerekend. 

 

Een dun laagje aluminium lijkt mij daarentegen niet correct, aangezien daar ook corrosie bij optreed?

Door: Zwol | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 16:25 uur (Bewerkt op: 16-05-2019 16:26)

Ik beredeneer het vanuit de optiek van de leerling.

In NOVA staat op bladzijde 148:

"Veel metalen worden aangetast door stoffen in de lucht. Die aantasting heet corrosie. IJzer reageert bijvoorbeeld met zuurstof en water uit de lucht. De roodbruine stof die bij deze reactie ontstaat, noem je roest."

Het is dus gezien deze tekst niet zo heel vreemd dat de leerling het antwoord gebruikt.

Ik heb het overigens ook fout gerekend.

Door: Rosier | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 17:30 uur

Beschermen tegen vocht (iets in deze strekking) is niet echt een goede bescherming, maar het is wel een bescherming. Ik heb dit goed gerekend. Ook goed gerekend: in een vacuümruimte zetten zodat er geen zuurstof bij kan komen. Niet realistisch, wel correct. De vraagstelling biedt ruimte om dit soort antwoorden te geven. 'Afdekken' zou ook kunnen.

Door: Bart van Soest | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 20:34 uur

@Thom Magré

Verzilveren is m.i. niet juist. Omdat ijzer onedeler is dan zilver zal in dat geval het zilver beschermd worden tegen roest. Dit gaat dan juist ten koste van het ijzer.

Zie ook binas havo/vwo tabel 48. Alleen metalen die onder ijzer staan (rechter kolom, iets onder het midden) kunnen -in elk geval in theorie- dienen als galvanische bescherming. Daaronder vallen dan (o.a.) zink, chroom, nikkel, magnesium en aluminium. Koper en zilver staan boven ijzer en beschermen dus juist niet tegen roest.

Door: Peters | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 21:52 uur (Bewerkt op: 16-05-2019 21:55)

De vraagstelling is hoe staal beschermd kan worden tegen roesten. Alle door leerlingen bedachte manieren die contact met water(damp) én zuurstof voorkomen lijken mij door deze vraagstelling als correct te moeten worden gezien. In vacuumkamers of op de maan leggen dus ook. 

Het aanbrengen van een laagje, van welk metaal dan ook, beschermt het staal ook. Ook al treed er enige corrosie op de laag zelf op. (bi-metallische) contactcorrosie treed alleen op wanneer beide metalen aan een electrolyt worden blootgesteld; zoals zout water. Het laagje aluminium of zilver voorkomt dit echter. (Denk ook aan verzilverd bestek en de stalen kernen in de aluminium draden van hoogspanningskabels)