Vraag 34

Vraag 34

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:16 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 18:42 uur

Stofeigenschap: flexibiliteit?

is dat een juiste stofeigenschap?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 19:01 uur

En plasticiteit als stofiegenschap?

Door: de Kruif | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:27 uur

Lijken mij beiden goed.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:34 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 15:59)

Vaak "kookpunt" genoemd. Zelfs met veronachtzaming van het feit dat het geen punt is maar een traject is dit fout omdat polymeren niet koken. (Op verzoek van een collega gepost.)

Maar wat te doen met smeltPUNT. Bij veschil in ketenlengte formeel onjuist. Maar bij een verschil alleen in de plaats van de H- en F-atomen (hetgeen eigenlijk niet klopt met de gegevens maar wat toch goed gerekend mag worden) zou het wel kunnen kloppen als het (zeer onwaarschijnlijk) allemaal precies even lange ketens zijn.

Door: Maaike Erends-Jansen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:14 uur

Ik heb smeltpunt nu goed gerekend. Dit omdat in de tekst smelttemperatuur staat.

Bij een andere ketenlengte is het eigenlijk fout, maar er staat nergens dat het ene het gevolg van het andere moet zijn. Dus smeltpunt met een andere uitleg op microniveau kan dan goed zijn naar mijn mening. Er staat een verschil in stofeigenschappen in de vraag.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:15 uur

Zo heb ik t uiteindelijk ook beoordeeld!

Door: Hurenkamp | Datum: Zondag 27 mei 2018, 19:28 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 19:29)

Ik zat ook even met smeltpunt vs. -traject. Maar vind smeltpunt toch echt wel goed te rekenen. En niet alleen omdat ik het bij dit type vraag wat te precies zou vinden voor een havo-examenleerling, en op deze plek in het examen. Daar gaan de examenconstructeurs over. Maar ook: vergelijk je twee zuivere verbindingen (een oneindig homogeen polymeer, 1 ketenlengte) met een andere verbinding (hetzelfde verhaal, andere ketenlengte), dan is “smeltpunt” conceptueel de beste formuleringskeuze. Eens met even hierboven, dus.

Door: Wiekart-van Heek | Datum: Maandag 28 mei 2018, 10:06 uur

Langere ketens betekent voor een lln een groter molecuul, dus sterkere VDWkrachten, dus een hoger smeltpunt/traject. Dus dat heeft zeker verband met elkaar.

Door: Groeneweg | Datum: Maandag 28 mei 2018, 23:20 uur

Leerlingen krijgen hier punten omdat ze (lukraak) een verschil op microniveau roepen (soms goed soms fout) en lukraak ''smeltpunt' roepen.

De rest van het correctiemodel vraagt grote nauwkeurigheid bij het beantwoorden, waarom hier dan niet een uilteg vragen?

Noem een verschil op mironiveau en verklaaar wlke stofeigenschap hierdoor veranderd

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 16:40 uur

Dichtheid als stofeigenschap lijkt mij vakinhoudelijk zeer discutabel, gezien het feit alle polymeren voldoen aan (C4H4F4)n