Vraag 33

Vraag 33

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:16 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 18:28 uur

Door de term ‘gegevens’ in de vraag is er verwarring of je alleen tekst of ook figuur 1 mag gebruiken. Ik las het iig zo. Alleen omdat er geen andere bruikbaar gegeven in de tekst stond heb ik uiteindelijk mijn tweede antwoord gebaseerd op figuur 1. Zijn er bij andere ook die verwarring?

Door: Scholte | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:32 uur

Kan iemand mij uitleggen waarom folie niet juist is? Zie bijv. Chemie Overal 5 HAVO, blz. 133 (stuk over extruderen).

Volgens mij zijn niet alle moleculen van ETFE evenlang, m.a.w. ETFF heeft geen smelttemperatuur, maar een traject.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:46 uur

Die folie begrijp ik ook niet. Kun je een folie maken va een thermoharder?

Natuurlijk kun je wel een folie maken van een thermoplast en daarna cross-linken. 

Maar een thermoharder gebruiken om een folie te maken zie ik zo niet voor me...

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:51 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 15:52)

Veel voorkomend antwoord; het heeft een hoog smeltpunt. Ik richt mij op het feit dat dat betekent dat het een smeltpunt hééft. En niet op de misvatting die bij sommige leerlingen niet uit te vlakken is dat dat "hoge" juist richting een thermoharder zou wijzen... shh.

En kennelijk zijn er wel thermoplastische folies.... maar dat kan een polymeerdeskundige waarschijnlijk beter uitleggen. 

Door: de Kruif | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:00 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 16:01)

De vraag is of er ook "thermohardische" folies zijn, thermoplastische zijn er zeker.

En eigenlijk is de vraag of leerlingen moeten/kunnen weten of er ook "thermohardische" folies gemaakt kunnen worden uit polymeer.

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 16:09 uur

@ Hoogendam:

Vind ik ook verwarrend! Wederom een klacht ingediend...

Het 1e benoemde 'gegeven' in het c.v. (i.e. crosslinks/dwarsverbindingen en lineair/ketenvormig) staat nergens in de tekst van de opgave! Vreemd dat dit 'gegeven' dan in het antwoordmodel staat. Het kan alleen afgeleid worden uit de structuur van de genoemde monomeren (i.e. geen monomeren met twee dubbele bindingen), en is dus impliciet!

Ik vind het ook discutabel dat de afwezigheid van dwarsverbindingen uit Figuur 1 afgeleid zou kunnen worden, immers Figuur 1 geeft slechts een klein gedeelte uit het midden van het polymeer aan, wat niet uitsluit dat ergens anders crosslinks/dwarsverbindingen voorkomen...

Gevolg is dat veel leerlingen wel de 'smelt' eigenschap noemen, maar grote moeite hebben met een 2e 'gegeven' (als eerste genoemd in c.v.).

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 2 juni 2018, 09:05 uur (Bewerkt op: 02-06-2018 09:07)

Ik heb "antwoord" van het examenloket en interpreteer daaruit dat zij het ook niet weten:

 

Vraag:

 

In het CV staat bij vraag 33 dat  "ETFE is een folie" fout gerekend moet worden, niemand van de aanwezigen scheikunde-docenten kon een reden verzinnen waarom dit zo zou moeten zijn. Nu ben ik zelf geen polymeerchemicus, maar er toch aardig van overtuigd dat alleen uit thermoplastisch materiaal een folie gemaakt kan worden.

Natuurlijk kun je deze folie daarna dan nog crosslinken waardoor het alsnog een thermoharder wordt, maar zoals het in deze vraag beschreven wordt, is het gegeven"ETFE is een folie" een volledig juist gegeven om uit af te leiden dat EDFE een thermoplast is.

Antwoord:

Leerlingen moeten op grond van informatie in de tekst  aangeven dat ETFE een thermoplast  is. Folie is geen goed antwoord omdat er ook folies zijn die gemaakt zijn van thermoharders. Een folie is dus niet een gegeven dat uitsluitend van toepassing is op een thermoplast.
 

Vraag:


Beste mevrouw Mallegrom,

Het zou mij helpen als u mij een voorbeeld wil mailen van een folie die gemaakt is van thermoharder (en dus niet één van thermoplast die achteraf gecross-linked is).
Graag een voorbeeld dat leerlingen ook kennen, dat kost u dan vast weinig moeite.

 

Antwoord:


Leerlingen moeten op grond van informatie in de tekst aangeven dat ETFE een thermoplast is. Folie is geen goed antwoord omdat er ook folies zijn die gemaakt zijn van thermoharders. Een folie is dus niet een gegeven dat uitsluitend van toepassing is op een thermoplast.
We verwachten dat een leerling zich realiseert dat een voorbeeld van een toepassing van een materiaal niet kenmerkend hoeft te zijn voor het materiaal. Ter vergelijking: een appel is een voorbeeld van een groen voorwerp, maar niet alles wat groen is, is ook een appel. Met andere woorden: een folie is een voorbeeld van een thermoplast maar niet alle folies zijn thermoplasten, dus je kunt met dat gegeven niet uitsluiten dat het materiaal een thermoplast is. Het cv blijft dus van kracht. Het is niet toegestaan zelfstandig af te wijken van het beoordelingsmodel

 

Nogmaals gevraagd naar een voorbeeld van folie van thermoharder,

Geen antwoord meer..