Vraag 32

Vraag 32

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:16 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:31 uur

DE inmiddels klassieke vraag; een leerling geeft alleen H-bruggen "met H2O" dus niet "water" (duidelijk fout) maar ook niet "H2O-moleculen". In analogie met vraag 23, eerste voorbeeld (met H2O als vereenvoudigde structuurformule) of tweede voorbeeld (atomen gegeven) is "H2O" een weergave op microniveau toch?

Door: Maaike Erends-Jansen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:43 uur

H2O kan zowel op macro- als op microniveau zijn. Er moet dus duidelijk H2O-moleculen staan om het punt bij het 2e bolletje toe te kennen wat mij betreft. Net als vorig jaar.

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:57 uur

Zo heb ik het ook geinterpreteerd. Net zoals vorig jaar.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 17:53 uur

Ik heb het vorig jaar ook goed gerekend (toen ook mede naar analogie van andere antwoorden in het cv waaruit af te leiden viel dat H2O (in leerlingtaal) microniveau is) en daarin is mijn tweede corrector toen meegegaan. Dus ook ik zal een beoordeling toepassen net als vorig jaar....

Door: Steinvoort | Datum: Maandag 28 mei 2018, 10:33 uur

Begrijp ik het nu goed dat het argument 'net als vorig jaar' gebruikt wordt voor zowel het goed- als afkeuren van H2O?
Want dan zijn we er nog niet uit dus. :) 
 

Door: Doolaard | Datum: Maandag 28 mei 2018, 11:34 uur

Wat te doen met leerlingen die i.p.v. OH- en NH-groepen, OH- en NH- bindingen gebruiken? Ik heb daar geen punt gegeven, maar twijfel.

Door: Ton van Berkel | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 12:02 uur

Het cv is wat betreft micro-formulering inconsequent want bij water is wel de toevoeging ‘moleculen’ vereist maar bij EFTE niet de toevoeging ‘ketens/moleculen’.

Ton van Berkel

Door: Steinvoort | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 19:36 uur (Bewerkt op: 30-05-2018 19:38)

Ja, dat is wel slordig.
In het NVON verslag staat overigens dat H2O zonder de toevoeging 'moleculen' niet goed is. 
Ik zou OH/NH-bindingen ipv groepen ook niet goed rekenen. 

 

Door: Miriam Leising | Datum: Donderdag 31 mei 2018, 14:28 uur

En 'je kan zien dat ETFE geen NH of OH bevat'?