Vraag 25

Vraag 25

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:15 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 14:43 uur

Hoeveel punten kan ik geven als bijvoorbeeld de volgende berekening is gemaakt

(2C2H6O +2CO2) / C6H12O6 x 100 = 100%

Door: Teeuwen | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 16:44 uur

Wanneer ik het indien antwoord zie, dan denk ik dat er geen andere mogelijkheden zijn die punten opleveren. Het goede antwoord is 2 punten waard. Wanneer de vermenigvuldiging met 2 (bij de massa van ethanol) vergeten is: 1punt.  Andere opties: 0 punten.

 

Bij mij heeft een leerling een verkeerde massa berekend voor ethanol. Verder is alles in orde. 0 punten

Door: Manon van der Waal | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 21:14 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 21:14)

Is naar mijn idee nog steeds 1 punt waard.

"de molaire massa van ethanol x2" die is in bolletje 1 al aangerekend dus in bolletje 2 is dit een doorrekenfout.

Door: Marieke Reijnders | Datum: Zondag 27 mei 2018, 12:14 uur

@ Hoogendam: ik heb ook een leerling die 100% heeft berekend, maar wel de massa van 2x ethanol netjes uitrekent, hier kan ik volgens bolletje 1 toch een punt aan toekennen, vervolgens wordt bolletje 2 fout gedaan en wordt het 2e punt dus niet toegekend

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 13:48 uur

Zelfde als in 6v examen. Bij dit soort berekeningen, met alleen atoommassa's gegeven, kunnen we dankzij (het toegestane gebruik van) ScienceData (naast Binas) altijd de significantie vergeten. In Science Data staan de atoommassa's blijkbaar veel onnauwkeuriger weergegeven (glucose 180 ipv 180,16). Ook berekeningen met grotere nauwkeurigheid dan 3 kunnen we dan niet meer op significantie beoordelen.... Zijn er veel gebruikers van Science Data? 

Door: de Kruif | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:26 uur

Bij het vwo was het antwoord in het CV op deze vraag zelfs met science data berekend...

En bij het vwo stond de opmerking indien niet naar % omgerekend dit niet aanrekenen vanwege de definitie in Binas, dat zou hier dan ook moeten komen, toch?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:48 uur

@ Reijnders

ik heb jouw manier overgenomen, waardoor ik nog een aantal punten kon toekennen. Dit is ook mooi volgens het CV. 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Maandag 28 mei 2018, 10:54 uur

@collega Kruif

Ik heb deze opmerking ook naar het examenloket gestuurd. Het lijkt mij dat hetzelfde argument valide is, dat gezien de definitie in tabel 97F het omrekenen naar percentages niet nodig is.

Door: Opperman | Datum: Maandag 28 mei 2018, 16:13 uur

@van der waal

volgens mij is het 2e bolletje alleen te scoren als je de massa van 2 ethanol door glucose deelt en maal 100 doet.

Zodra er meer in de teller staat dan het gewenste product is bolletje 2 niet te scoren.

Als je in de berekening van de massa van 2 ethanol een fout maakt (bijv C2 H6O2 komt nogal eens voorbij) dan scoor je het 1e bolletje niet maar kan bolletje 2 worden toegekend want dan is de verkeerde massa van 2 ethanol een doorwerkfout.

Dit spoort ook met het indien antwoord: alleen die factor 2 vergeten: dan 1 punt (in de teller wordt dan alleen met het gewenst product gewerkt alleen niet de correcte massa).