Vraag 18

Vraag 18

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:14 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 11:38 uur

Kan ik bij de term fotolyse, het tweede bolletje toekennen? Er wordt geen dubbele binding vermeld 

Door: Wiekart-van Heek | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 11:48 uur

Volgens mij wel. Het tweede bolletje zegt alleen dat het met licht reageert ongeacht welke reactie van welke deeltjes dan ook.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 10:44 uur

Hoe expliciet moet het licht genoemd worden. Het staat namelijk al in de vraag. Dus een antwoord als "De dubbele bindingen in bixine gaan DAN kapot." Dat DAN kan echt niet anders dan verwijzen naar (blootstelling aan) zonlicht.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 11:02 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 11:08)

@Hoogendam; fotolyse zou ik onder het tweede bolletje laten vallen. Ik heb leerlingen die maken er fotosynthese van... helaas....

Door: Gemeren | Datum: Zondag 27 mei 2018, 12:43 uur

In het herhalen van de vraag is het cvte altijd duidelijk dat dat niet hoeft. Dus "door uv-licht" kan ook impliciet lijkt me.

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:18 uur

Als een leerling schrijft: "de dubbele bindingen springen open" is dit 1p voor 1e bolletje of moet er expliciet C=C staan in het antwoord?

"Door het zonlicht/UV-licht breken de dubbele bindingen van het bixine kapot en ontstaan er andere moleculen."  Hoeveel scorepunten waard?

In hoeverre moet het woord "reactie/reageren met licht" in het antwoord staan?

Graag jullie reactie

Door: Fokke de Boer | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:32 uur

@Derks-Lutterman: Ik heb het geïnterpreteerd, dat het wel specifiek om C=C bindingen moet gaan. In bixine zitten tenslotte ook C=O bindingen. Maar misschien is dat iets te streng?

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 18:42 uur

Op basis van de 1ste indien valt te interpreteren dat het niet vermelden van de C=C binding nog maximaal 1 punt kan opleveren, daar staat tenslotte dat 'de dubbele bindingen reageren door licht' slechts 1 punt kan opleren. Aangezien de tweede indien ook 1 punt geeft voor reactie van de C=O onder invloed van licht lijkt de aanname dat vermelding van C=C noodzakelijk is zodat we zeker weten dat de leerling niet per ongeluk de C=O binding bedoelt met de dubbele binding.

Het antwoord: "Door het zonlicht/UV-licht breken de dubbele bindingen van het bixine kapot en ontstaan er andere moleculen." 

We mogen beoordelen naar analogie van het CV (artikel 3.3) en het kan aannemelijk gemaakt worden dat de leerling met het 'breken van de dubbele bindingen en het ontstaan van andere moleculen' een reactie bedoelt.... in feite zou dit niets anders kunnen zijn dan een reactie toch?

Dus in dit geval lijkt het antwoord mij een analoog antwoord aan de 1ste indien en dus 1 punt waard.

Door: Hurenkamp | Datum: Zondag 27 mei 2018, 19:06 uur

“Fotolyse” heb ook ik goed gerekend, “fotosynthese” ook ik niet.

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 27 mei 2018, 23:30 uur

Ben ik de enige die dit niet behandeld heeft? Ik weet wel dat er iets in de syllabus staat over aantasting van polymeren door UV-licht, maar op Havo leg ik geen geconjugeerde systemen uit ... Het wordt volgens mij ook niet in ons boek behandeld met uitleg op microniveau. Vorig jaar ook al die vraag over eutrofie... Is het (te) ver gezocht of moet ik gewoon beter de syllabus uitpluizen? Ben benieuwd naar uw reactie.