Vraag 15

Vraag 15

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:13 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Teeuwen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 10:53 uur

Voor een antwoord in structuurformules, maximaal 2 punten?

Door: Muller | Datum: Zondag 27 mei 2018, 11:13 uur

Indien de rest klopt, zou ik inderdaad 1 punt afhalen.

Door: Gemeren | Datum: Zondag 27 mei 2018, 12:34 uur

Als ze allemaal goed zijn zou ik geen punt aftrekken omdat er in het cv over formules ipv molecuulformules gesproken wordt. We moeten onze leerlingen immers ook afrekenen als er een specifiek woord niet exact volgens cv geformuleerd is. 

Door: Fokke de Boer | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:05 uur

@Gemeren: ik zou wel een punt aftrekken, omdat de OPGAVE wél specifiek vraagt naar een vergelijking in molcuulformules ;-) 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:54 uur

Het CV heeft bij opgave 10 al aangetoond dat antwoorden waarbij afgeweken mag worden van een expliciet gegeven opdracht dit vermeld wordt in een opmerking. De discussie aldaar laat zien dat we zonder een dergelijke opmerking we allen kwikdibromide ook niet volledig goed zouden hebben gerekend exact vanwege het feit dat er afgeweken wordt van de expliciet gegeven opdracht. Het lijkt mij daarom voor zich spreken dat, in afwezigheid van een dergelijke opmerking, we dat hier ook niet alle punten toekennen.

@collega Gemeren "Uitsluitend de juiste formules" verwijst naar de formules in het volgens het CV juiste antwoord zoals het vermeld staat boven de bolletjes. Waarmee verantwoord wordt dat in dit geval  molecuulformules en geen structuurformules gegeven dienen te worden. Hiermee hoop ik uw taalkundig dilemma op te hebben gelost.

Het lijkt mij dat, aangezien eenzelfde fout geen 2x aangerekend mag worden, het derde punt toegekend mag worden want het betreft hier de verwarring van de term molecuulformules met structuurformules en geen 'onzin' vergelijking. Dus een volledig juiste reactievergelijking in molecuulformules mag wat mij betreft maximaal 2 punten krijgen waarbij het 1ste bolletje niet gescoord wordt.  

Door: Connie Versluis | Datum: Maandag 28 mei 2018, 16:29 uur

Een volledig kloppende vergelijking, maar met 2,5 O2 is 2 punten waard? Hoewel de O-balans wel klopt, maar we geen halve moleculen mogen hebben in vergelijkingen? Hoewel ook dat wel eens anders wordt weergegeven.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Maandag 28 mei 2018, 16:40 uur

lijkt mij inderdaad conform vakspecifieke regel 3 "Per vraag wordt één scorepunt afgetrokken... als de coëfficiënten niet zijn weergegeven in zo klein mogelijke gehele getallen"