Vraag 12

Vraag 12

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:13 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Rob van Tol | Datum: Zondag 27 mei 2018, 08:54 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 09:02)

Voor antwoorden als "Endotherm, want er is energie nodig voor het koelen" heb ik 0 punten gegeven. Dat lijkt mij namelijk wat kort door de bocht. Ik mis dan de betrekking op het proces (verdampen). Of mag ik dan toch nog een punt toekennen voor de conclusie?

 

Ook het gebruik van het woord "reactie" i.p.v. "proces" lijkt me een punt aftrek.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 13:08 uur

@collega Tol voor een dergelijk antwoord heb ik ook 0p toegekend. Het is zelfs per definitie onjuist. Koelen is per definitie een proces waarbij 'het systeem' minder energie heeft omdat de deeltjes minder snel bewegen en dus levert koelen altijd energie op. Maar goed ik verwacht dat een H5 leerling niet zo denkt... die denkt aan de warme zomerse dagen die we nu hebben en dat er zonder stroom- en dus energievragende apparatuur geen koeling mogelijk is...

Echter dat is, naar mijn idee, wel de gedachte achter deze vraag, dat de leerling het inzicht toont dat de binnenruimte energie afstaat en dat die energie gebruikt wordt om het koelmiddel te verdampen. Het eerste punt lijkt mij dan ook voor dit inzicht in de relatie tussen koelen en energie afstaan. En het tweede punt lijkt mij toegekend te mogen worden voor de conclusie verdampen = endotherm. Door te stellen dat koelen een endotherm proces is spreekt de leerling in feite beide inzichten/noties tegen en kan dus naar mijn idee geen punten krijgen.

Voor reactie ipv proces heb ik ook 1 punt afgetrokken.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:16 uur

Wat te doen met:

"Endotherm want er wordt door het verdampen warmte onttrokken aan de omgeving"

Deze leerling herhaalt de vraag niet (de binnenruimte van de auto koelt af), maar dat zou ook niet moeten hoeven.

 

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:38 uur

@ college Kruif

ik zou 2pt geven omdat de leerling wel aangeeft dat energie die nodig si voor de verdamping uit de omegeving wordt gehaald. Dus het is vollediger dan het eerste indien antwoord en voldoet aan de twee bolletjes. Aan de andere kant, de vraag geeft wel duidelijk aan dat de binnenruimte van de auto genoemd moest worden. 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 17:32 uur

lijkt mij ook 2 punten waard

Door: Dorine Coenen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 19:28 uur

Hoeveel punten zouden jullie geven voor: 

  • 2 pt In een gesloten circuit kan geen gas/ vloeistof of energie verloren gaan. Hierdoor treedt een endotherm proces op en wordt er alleen kou afgegeven.
  • 1pt Je moet continu de binnenruimte koelen Dus de hele tijd energie erin stoppen. Het is dus een endotherm proces
  • 1 pt Endotherm want er is energie nodig om te auto koel te houden

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 21:03 uur

Dit is wat ik ervoor zou geven:

  • 2 pt In een gesloten circuit kan geen gas/ vloeistof of energie verloren gaan. Hierdoor treedt een endotherm proces op en wordt er alleen kou afgegeven.

Er is geen sprake van een gesloten circuit, energie kan uitgewisseld worden met de omgeving... daardoor kan er koeling plaatsvinden. Kou kan niet afgegeven worden, alleen warmte. Er is geen vermelding van het feit dat er verdamping plaatsvindt en dat dit proces endotherm is. Er is geen vermelding dat warmte onttrokken wordt uit de omgeving waardoor deze afkoelt (wordt tegen gesproken door het gesloten circuit). Dus onjuiste uitle en 0 punten conform 2de indien.

  • 1pt Je moet continu de binnenruimte koelen Dus de hele tijd energie erin stoppen. Het is dus een endotherm proces

Koelen is een exotherm proces, je moet dus de hele tijd energie onttrekken en er geen energie in stoppen. Dus fout. Geen vermelding dat er energie/warmte onttrokken wordt aan de omgeving en een onjuiste uitleg dus 0 punten conform 2de idien.

  • 1 pt Endotherm want er is energie nodig om te auto koel te houden

Definitie van endotherm: "een proces waarvoor energie nodig is", dus eigenlijk staat hier het proces "heeft energie nodig want er is energie nodig". Kortom, er wordt in feite geen enkele verklaring gegeven. Je zou kunnen veronderstellen dat de leerling zegt dat een airconditioning energie nodig heeft, de airco moet tenslotte op een spanningsbron aangesloten worden, en dat daarom energie vereist is om de auto koel te houden, maar dat is geen verklaring aan de hand van het koelen van de binnenruimte. Corform 2de indien 0p want zonder uitleg of met een onjuiste uitleg.