Vraag 11

Vraag 11

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:13 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 09:27 uur

Hoeveel punten zouden jullie geven?

 

1. Als de leerlingen nu beweren dat door de grijze kleur van H2S de kleurenstrip verkeerd wordt afgelezen, omdat de kleur lichter wordt en er dus een te lage concentratie wordt afgelezen, terwijl de echte concentratie hoger is. Kan ik dan twee punten geven? De vraag geeft niet aan of de kleur lichtgrijs of donkergrijs is, waardoor de leerling deze lijn van redeneren kan volgen.

2. Wat als de leerling de afbeelding van de kleurenkaart niet afleest? En dus niet doorheeft dat de arseenverbinding geel is, maar denkt, door de zwart/wit kopie, dat de kleur grijs is. En daaruit dan de juiste conclusie trekt.

Door: Rob van Tol | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 10:08 uur

1 zou ik goed rekenen. Ik vond de vraag zelf ook onduidelijk in dat opzicht.

2 is wat mij betreft maximaal een punt waard.

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 10:23 uur

De combinatie van een zwart/wit afdruk van een geel/bruine kleur in combinatie met een grijze stof is ongelukkig. Ik zou hier naar leerlingen toe clementie tonen omdat het wel te begrijpen is dat ze de grijstintenkaart letterlijk als de bijgeleverde kleurcoderingskaart zouden kunnen interpreteren.

Wat mij nog wat hoofdbrekens kost is het feit dat in de twee voorbeeldantwoorden expliciet een goed- of afkeur van het drinkwater wordt genoemd en in de opmerking wordt alleen over de (als te hoog of te laag bepaalde) concentratie gesproken. Dus; hoe "ver" moet de conclusie gaan? Want in feite zijn er drie stappen; vaststelling kleur, conclusie over concentratie gevolgd door uiteindelijke conclusie goed- of afkeur. De bolletjes geven ook geen uitsluitsel; wat betekent "uitslag van de test": is dat de kleur of is dat de conclusie te hoge of te lage concentratie?

Door: Kok | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 16:47 uur

ook ik worstel met de conclusie (of liever gezegd mijn leerlingen :-)) heel veel "waardoor een te hoge concentratie wordt aangegeven" in mijn ogen kan dat prima een ongewenste conclusie zijn van een "false negative". en volgens mij hebben we die ruimte toch? ik interpreteer zo'n schuine streep (forward slash) iig als een scheidingsstreepje tussen de mogelijke goede mogelijkheden, zodat:

-niet te bepalen hoeveel arseen

-drinkwater onterecht afgekeurd

-drinkwater onterecht goedkekeurd

-te hoge arseen concentratie

allemaal goede conclusies zijn! dit helpt aardig aangezien dit verschillend ver gaande opties zijn....

 

Door: Gemeren | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 17:27 uur

Lees ik goed in het CV dat het woord grijs"verplicht" is?

Door: Kok | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 17:33 uur

@gemeren, zo lees ik het (nu) ook, echter als dat de bedoeling blijkt ga ik heel hard twijfelen of ik nog wel docent wil zijn! :-)

Door: Opperman | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 17:37 uur

@Kok

Zo dien je die slash ook te lezen. Zie algemene regels 3.7

 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 20:57 uur

@college Hoogendam: in situatie 1 heb ik 2 punten toegekend en in situatie2 heb ik 1 punt toegekend omdat ze niet (goed) gelezen hebben.

in aanvulling op situatie 1: ik heb leerlingen die het in het midden laten of grijs tot een donkerdere of lichtere kleur leidt op de teststrip maar zeggen dat de geobserveerde kleur afwijkt van de werkelijke concentratie en dus dat het water onterecht goed of afgekeurd wordt ook 2 punten toegekend.

Het lijkt mij voor de leerlingen niet direct in te schatten of de grijskleur leidt tot een lichtere geel/bruin kleur of tot een donkerdere en dus vind ik dat alle drie de varianten goed gerekend zouden moeten worden. Het CV geeft ook 'voorbeelden' van de juiste antwoorden. Het bolletjesmodel vraagt alleen naar een juiste uitleg van de uitslag van de test.

Vanuit dat uitgangspunt: 'een juiste uitleg van de uitslag van de test' is het voor mij ook onduidelijk of de kleur grijs expliciet genoemd moet worden... een uitleg van de uitslag zou ook kunnen zijn 'er wordt als gevolg van de aanwezigheid van sulfide een andere kleur geobserveerd dan zou moeten' 

Voor nu heb ik in ieder geval zonder vermelding van de grijskleuring slechts 1 punt toegekend omdat zonder vermelding van de grijskleuring een leerling ook kan denken/bedoelen dat er meer van dezelfde (geel/bruine) stof ontstaat in plaats van een andere (grijze) stof als gevolg van de aanwezigheid van sulfide. In de praktijk zal dit voor de test en de interpretatie ervan niet uitmaken, maar voor begrip in dit examen wel....

ik hoop dat de examenbespreking hier uitsluitsel over zal geven.

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zondag 27 mei 2018, 15:10 uur

Allen dank voor de reacties. Ik ga voor situatie 1 2pt geven en voor situatie 2 1pt. En ik blijf nog even de kleur grijs als verplicht te vermelden zien.

Door: Muller | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 11:40 uur (Bewerkt op: 29-05-2018 11:45)

Wat doen met:
"Doordat H2S ook reageert met HgBr2 zal er minder arsaan reageren en is de concentratie arseen dus hoger dan de uitlkomst van de test."

Ik zie het al, dat komt over een met de opmerking in het correctiemodel. ;-)